25. 7. 2010

Vládní školní zvonění

Jiří Havel » Vládní školní zvonění

Zajímavý příspěvek, který mne donutil zvýraznit si zajímavé myšlenky, popř. připsat mé komentáře. Jistě poznáte z následujících řádků co je co...

Nevytvoří-li nižší stupně předpoklady pro další studium, nebudou mít vysoké školy koho učit. Základní školy jsou v mezinárodním srovnání nejvíc podfinancovány a jejich výkonnost v mezinárodních testech klesá.

Jenže vedle populárních platů se už nevidí potřeba změnit vybavení a podporu škol. V běžné třídě nadále učiteli schází velkoplošná obrazovka a připojení na internet. Přitom mobil a notebook čouhá z většiny žákovských lavic. Bez odstranění středověku se škola dál neposune. 



Zvlášť ta poslední věta mne nutí k úsměvu.



http://commons.wikimedia.org/wiki/File:English_as_she_is_spoke.jpg
Dobrý je záměr unifikace výuky prvního cizího jazyka (od třetí třídy) na angličtinu. Umožní to zjednodušit prostupnost škol a zlevnit výuku. 



To jsem nevěděla, že bude AJ povinná. Já vím, často jsem to četla, ale tak nějak jsem nepochopila smysl - říkala jsem si, že přeci výuka cizího jazyka JE už povinná od 3. ročníku. Splynulo mi "výuka AJ" a "Výuka cizího jazyka" v jedno. Teprve tady chápu.





Žádné nové peníze pro vysoké školy se v desetiletém horizontu nebudou generovat. 


Pro třiatřicetiletého vysokoškoláka s pětadvacetitisícovým hrubým platem, bez pracovního poměru na dobu neurčitou (zákoník práce umožní řetězení smluv na dobu určitou), zato s manželkou na mateřské s druhým dítětem a splátkou hypotéky na krku, není ovšem představa nějaké další třítisícové měsíční splátky zrovna veselá. My břichatí strejci, kteří tím snad jednou ušetříme pětník na daních, však můžeme být spokojeni.


...a následují komentáře čtenářů: 


V zásadě souhlas. Snad až na tu mizernou vybavenost škol. Interaktivní tabule, učebny výpočetní techniky, sportovní areály, to vše je základkám dostupné, mají-li schopného manažera, tedy zdatného ředitele. Který dokáže komunikovat se zřizovatelem i s fondy. 


S tím důrazem na technologie bych to ale zase až tak nepřeháněl. Proč by měl být v každé tříde velkoplošný monitor, počítač a internet příliš nechápu. Nadto neberete v úvahu, že všechny tyhle serepetičky a zvláště internet rozptylují naši pozornost a děti se odnaučují soustředěné práci. 



Tady někdo techniku zrovna nemiluje. Bohužel, musí se s ní už počítat.



Je mylné se domnívat, že školné zlepší kvalitu školství. Nezlepší. Důkazem je to, že dnešní soukromé školy, kde se už dost hodně platí, jsou po většině stále méně kvalitní než ty státní.


Děti, zejména na základní škole, se mají naučit trivia (tzn. číst, psát a počítat, pochodovat už umět nemusí) a myslet. K prvnímu, natož k druhému, jim internet a fragmentace výuky pomocí multimédií nepřispěje, naopak.


http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Personal_Computer_774.JPG
1. problém - základní škola

A/ děti se musejí NAUČIT základním dovednostem, nikoli mastit jakési projekty a gůglit na obrazovce kraviny coby nahrážku za nekvalitní učebnice.

B/ Je třeba nekompromisně utužit kázeň a vyloučit z vyučování rozvratné elementy, jakož i tvrdě trestat vzrůstající agresivitu.

C/ je třeba přidat peněz nikoli na platy učitelů a na nákup technických nesmyslů, nýbrž na vytvoření menších tříd. Výuka angličtiny ve třídě o třiceti a více žácích při současné úrovni kázně je z hlediska žáků i pedagoga naprostou ztrátou času a peněz. 



Tak tady byl někdo vážně mooc nazlobený. Kromě té techniky bych s ním možná i souhlasila.



Mám 18ti letého syna a cca do jeho 15ti jsem neustále napravovala nevhodné působení školy na jeho osobnost a postoje. Postupně se, zaplaťpánbůh, stával vůči osobním názorům toho kterého pedagoga, kázaným ve škole jako "pravda", imunním. Učitel má mé dítě naučit sčítat, odčítat, násobit a dělit, kde se píše "y" nebi "i" a kde leží Mount Everest. Žádná "výchova" - manipulace - založená na subjektivním životním postoji toho kterého učitele či pana ředitele škole nepřísluší. 

Aha?!
Tak tady jedna matka, která se hrdě hlásí ke své roli. Kolik jich asi bude v součtu? Konečně někdo...


0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína