8. 6. 2014

Technologie, které by měl učitel ovládat

Úvodní slova napsaná 23. 8. 2010: Už více než rok se věnuji vzdělávání učitelů v oblasti počítačů a interaktivních tabulí. Když přiberu ještě osobní zkušenosti ze setkávání s učiteli, kteří na podobné kurzy nechodí, musím s trochu rozčarování podotknout, že na tom česká pedagogická veřejnost není zrovna nejlépe.

[20.10.2011] Rok se s rokem sešel (a ještě něco málo navíc) a já aktualizuji tento článek z úplně jiného pohledu. A snad proto, že se mi podařilo setkat se se stejně nasměrovanými učiteli, se na svět už nedívám tak pesimisticky. Vždyť i má kolegyně, se kterou jsem sdílela více než 5 let kabinet, se naučila vyhledat si pracovní list, vytisknout ho nebo používat Skype a email!
Dobrá, není to dokonalé, ale co je, že?!

[8.6.2014] Dokázali byste charakterizovat digitálně gramotného učitele?

Je dobré umět...

Pracovat s RSS čtečkou - tato dovednost je stále aktuální a nedovedu si bez ní představit, že bych mohla být "in" ve světě (nejen) technologií. Třeba sledování Metodického portálu  (Život na portálu) patří podle mne k základním povinnostem českého učitele!

Vytvářet hypertextové odkazy (vkládají se do e-mailů, do blogu, do wiki apod.) - to samozřejmě trvá. A je příjemné, když bude umět dlouhé odkazy zkracovat

Vytvářet a otevřít soubory ve formátu PDF, popř. umět převést své dokumenty do PDF - postačí je umět otevřít. Zde přichází na řadu správce počítačů ve škole nebo pomoc doma.

Umět vyhledat, popř. upravit fotografie a obrázky ve vhodné licenci, tj. public domain nebo creative commons - licence, licence, licence. Palčivý problém, který téměř nemá konce. Informací málo, otázek stále dost a dost. Zde bych velmi uvítala (a věřím, že nejsem sama), kdyby někdo znalý přisedl k počítači a sepsal srozumitelné povídání. Pro tuto chvíli se musím spokojit se svým vlastním zkoumáním nebo heslem ve wiki Metodického portálu.



Používat některý systém pro sdílení dokumentů - souvisí s bodem o wiki (viz níže), volba vhodného prostředí pro sdílení a spolupráci je čistě osobní (skupinová) záležitost.


Komunikovat s ostatními pedagogy pomocí sociálních sítí - tento bod bych dala na první čestné místo celého seznamu. Zjišťuji, že teprve sdílení a spolupráce s ostatními učiteli mne naplňuje. Momentálně (jak pravidelní návštěvníci mohli postřehnout) je mým favoritem Google Plus - viz boční panel.

Někteří z nás měli při studiu na VŠ předmět rétorika. Škoda, že také neprobíhaly semináře v prezentačních dovednostech. Ty považuji za velmi důležité.A s nimi souvisí volba vhodného programu pro tvorbu samotné prezentace. Když se oprostíme od placených programů, můžeme si nainstalovat opensource program nebo využít online aplikací.



Není nutné bezpodmínečně umět...


Vytvářet záložky, tagy a anotace webových stránek (navazuje na předchozí bod - když sleduji určité stránky a některá z nich mne zaujme, musím si ji uložit, napsat si k ní poznámku popř. ji sdílet s kolegy) - přiznám se, že záložky ukládám jen minimálně. Většinou se spíš jedná o texty, které chci v budoucnu nějak využít nebo si jen prostudovat. Vše ostatní mám nasměrováno automaticky do Delicio.us.
Dave (2) a mnozí další stále omílají Evernote. Vyzkoušela jsem a šla jsem dál, ale faktem je, že nějaký rychlý poznámkový systém je třeba mít. Ale stejně tak dobře poslouží třeba Diigo nebo jiný záložkový systém.

Vytvořit blog a aktivně s ním pracovat - tak to už si dnes nemyslím. Jednosměrný provoz (a i když blog umožňuje komentáře, pořád to nemá tu správnou šťávu) začíná být passé, hlavním směrem je nyní spolupráce (nejlépe online), krátké inspirace a aktuálnost. Blog zabere příliš času a odezva není taková jako na síti.


Vytvořit wiki a aktivně s ní pracovat - i to si myslím, že je překonané. V každém případě je třeba mít nějaké prostředí, kde bude probíhat spolupráce - s žáky, kolegy (i virtuálními), kde budou vznikat zajímavé příspěvky, sbírky odkazů apod. Ale jestli to nutně musí být wiki... Je tolik pružných (a pružnějších) systémů...

Umět vyhledat hudbu a zvuky ve vhodných licencích (viz předchozí bod) - není nutné, využití je minimální.
Používat základní klávesové zkratky (CTRL+...) - bez toho se dá žít.


Umět vytvořit záznam monitoru, tzv. screen shot, minimálně s použitím klávesy Print Screen a obrázek pak podle potřeby upravit - příjemný nadstandard, který bych ale nutně od učitele nepožadovala.

Žít v cloudu je v současnosti moderní. Znamená to, že vše, co jen jde, nemáme uložené na hard disku jednoho počítače, ale "někde na internetu". Mohu se tak k souborům a složkám dostat odkudkoli a z kteréhokoli počítače s připojením na internet.
S tímto životem nemám problémy a plně mi vyhovuje, flash paměť v podstatě nepoužívám. Považuji to však za nadstandardní požadavek, protože mnozí z nás prostě potřebují "fyzicky" materiál vlastnit. Kdyby však přece doporučuji ve shodě s Davem (2) pro velmi jednoduché ovládání Dropbox.



Poznámka na závěr

Moc se mi líbí věta z Olafova komentáře (1):
"If they are not used appropriately, then it becomes a flashy waste of time and effort."
Volně přeloženo: Pokud nebudou technologie užity odpovídajícím způsobem, resp. zařazeny do výuky smysluplně, pak se jedná pouze o plýtvání časem a energií všech zúčastněných.


Určitě nepřehlédněte odkaz na stránku 20 Technology Skills that Every Educator Should Have ve zdrojích. Stojí za prostudování - už je kvůli množství odkazů k jednotlivým dovednostem učitele.


Nové!

The 7 characteristics of a digitally competent teacher - Daily Genius

Sedm charakteristik digitálně kompetentního (gramotného) učitele:
  • digitální nástroje používá ve svém každodenním životě
  • dokáže vybalancovat technologie a další nástroje (nejen) výuky
  • zkouší, hledá, poznává, objevuje nové technologie
  • komunikuje prostřednictvím technologií
  • kriticky umí zhodnotit digitální nástroje, informace a aplikace
  • umí se bezpečně pohybovat na internetu z hlediska ochrany osobnosti
  • je digitální domorodec... a předává tyto své znalosti a dovednosti žákům.[4]



Další doporučené odkazy k digitální gramotnosti:





Zdroje a citace:

[1] GARCIA, Andrew. T.: EDUCATIONAL PARADIGMS: LEARNING AND LEADING IN THE 21ST CENTURY : EDUCATION, TECHNOLOGY, ARTS, CULTURE AND FUTURE [online]. 2010-07-01 [cit. 2011-10-20]. 10 Things All Teachers Should Know How to Do. Dostupné z WWW: [http://educationalparadigms.blogspot.com/2010/06/10-things-all-teachers-should-know-how.html].

[2] Dave. Educational Technology Guy [online]. 2011-06-10 [cit. 2011-10-20]. Top 5 Apps for Administrators. Dostupné z WWW: [http://educationaltechnologyguy.blogspot.com/2011/06/top-5-apps-for-administrators-to-learn.html].

[3] TURNER, Laura. DIGITAL LEARNING ENVIRONMENTS : Tools and Technologies for Effective Classrooms [online]. 2010 [cit. 2011-10-20]. 20 Technology Skills that Every Educator Should Have. Dostupné z WWW: [http://guide2digitallearning.com/tools_technologies/20_technology_skills_every_educator_should_have].

[4] Daily Genius, (2014). The 7 characteristics of a digitally competent teacher - Daily Genius. [online] Available at: http://dailygenius.com/digitally-competent-teacher/ [Accessed 8 Jun. 2014].

6 komentářů:

  1. Líbí se mi, jak jsi trefně přeložila a shrnula jednotlivé body. Hádám, že u nás by 80% učitelů mělo problém zvádnout všechny body. Já bych třeba měla problém s obrázky, ty totiž příliš nepoužívám.
    Dodala bych obecnější bod, který má autor horního článku schovaný bod sociálními sítěmi - být schopen objevit užitečné nástroje pro učení.
    Osobně bych ještě připojila schopnost konstruktivního komentáře. (Spousta diskusí se odehrává jen na téma stěžování)
    Co se týká vztahu čtenářské a "počítačové" gramotnosti, částí čtenářské gramotnosti je i gramotnost digitální a síťová. To znamená, že pokud učíme čtenářskou gramotnost jen na knihách, opomíjíme její podstatnou část.

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuju za reakci. Je příjemné vědět, že mám alespoň jednoho stálého čtenáře, který se nebojí vyjádřit svůj názor :-)

    "Dodala bych obecnější bod, který má autor horního článku schovaný bod sociálními sítěmi - být schopen objevit užitečné nástroje pro učení." - tak tohle považuji opravdu za vysoký "level", tady by se mnozí učitelé, které znám, zasekli. Škoda - internet nabízí takovou inspiraci, až oči přecházejí.

    Děkuju za doplnění gramotností.

    OdpovědětVymazat
  3. "Dodala bych obecnější bod, který má autor horního článku schovaný bod sociálními sítěmi - být schopen objevit užitečné nástroje pro učení"" - tak tohle považuji opravdu za vysoký "level", tady by se mnozí učitelé, které znám, zasekli."

    V tomhle ohledu by mi zatím stačilo, kdyby učitel alespoň zkusil zdroje, které jsou mu doporučovány a které už vyhledal někdo jiný. I to je podle mého problém, protože spousta učitelů přistupuje pořád k internetu pouze jako ke zdroji zábavy dětí a ne jako k nástroji, který může proces učení posunout o třídu výš.

    OdpovědětVymazat
  4. Jinými slovy: učitel by měl umět vyhledávat na internetu, jestli jsem to pochopila.
    Tak vidíš, to už je opravdu bráno, jako naprostá samozřejmost. Ale asi máš pravdu, není to zas až tak samozřejmé. Díky za upřesnění.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak vyhledávat .. když vezmu kolikrát jsem rozesílala zajímavé odkazy mailem přímo tomu, komu by se mohly hodit .. a vím, že se na něj ani nepodíval, tak si přijdu jako Sisyfos :)

    OdpovědětVymazat
  6. Je zajímavé hodnotit po čase množství technologií, které se na nás hrnou. Souhlasím s tím, že v současnosti stojí na vrcholu komunikace pomocí sociálních sítí. Jen jimi pomalu začínám být zahlcena (FB, Twitter, G+). Mám pocit, že pomalu ustupuje používání RSS, protože jednotlivé stránky už dávají vědět FB nebo Twitterem. Naopak bych směrem výš posunula záložky, ty totiž používám pořád a na různých počítačích. Zajímalo by mě, co si myslí ostatní, např. jestli mají stejný názor na blogy.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína