13. 8. 2010

Tvarované veršování


Všichni si jistě pamatujeme z čítanek báseň Trychtýře:
http://lokalka.gsgpraha.cz/pdf/se/SNonsensMatejka3E.pdf

Na stránkách http://www.readwritethink.org jsem našla popis, jak vyzkoušet podobnou tvorbu ve vyučování.

Novinka! A takhle by to mohlo vypadat ve zjednodušené podobě na 1. stupni.
Část 1: Úvod
  • Metodou brainstormingu zjistěte, co si žáci představí pod pojmem "tvar básně". Možná, že se budou myšlenky žáků zaobírat básněmi o konkrétních tvarech, básněmi psanými pomocí tvarů nebo básněmi psanými do určitého tvaru. Brainstorming zde zastupuje motivační diskuzi, není důležitá správná definice.
  • Pracujte s jakoukoli ukázkou "tvarované básně". Nečtěte nadpis, ten by měli žáci uhodnout. V originálním textu je doporučována kniha Flicker Flash od Joan Bransfield Grahamové (s použitím dataprojektoru nebo interaktivní tabule můžete využít ukázky v Google Books).
  • Vraťte se k úvodním brainstormingu a vyzvěte žáky, aby přehodnotili své myšlenky. V závěru byste se měli dostat k definici, že "tvarované básně" jsou psány ve tvaru tématu a text popisuje zvolené téma.

Část 2: Trénink
  • Zvolte "třídní tvar", který poslouží k tréninku. Můžete využít již předpřipravené tvary z online generátoru.
  • Vytvořte společnou "databázi" slov, slovních spojení, vět, které se tvaru bezprostředně týkají. Využívejte své smysly: Jak to vypadá/voní/chutná? Jaký to vydává zvuk? Jaké při doteku vyvolává pocity?
  • Žáci mohou pracovat ve dvojicích nebo skupinkách. V závěrečném hodnocení vyzývejte žáky, aby zhodnotili, jestli si opravdu mohli představit popisovaný objekt.

Další části:
Následuje samostatná tvorba. 


Zde si dovolím ukončit svůj příspěvek, protože učím na 1. stupni a netroufám si zajít dál. Věřím, že budu mít ve své třídě šikovných pár dětí, které by mohly pokračovat dál a budu se snažit jim to umožnit. Není problém nabídnout jim volný koutek nebo jednu lavici, u které mohou v klidu pracovat a diskutovat o problémech při tvorbě.
Možná, že až se dostaneme do 5. ročníku, budu mít tak dokonalou třídu, že budeme podobné hrátky dělat každou chvíli. Ale to už asi bude jiný článek.


Novinka! Zajímavé materiály na téma hrátek s verši najdete i na Metodickém portálu:
http://dum.rvp.cz/materialy/hrajeme-si-na-basniky.html
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/6157/rym.html
http://dum.rvp.cz/materialy/podivne-verse.html
http://dum.rvp.cz/materialy/polamal-se-mravenecek.html
http://dum.rvp.cz/materialy/popletena-basnicka-o-zime.html
http://dum.rvp.cz/materialy/rymovani.html
http://dum.rvp.cz/materialy/neuplne-pexeso-2.html
http://dum.rvp.cz/materialy/rymujeme-lustime-tim-se-snadno-ucime-2.html
http://dum.rvp.cz/materialy/tleskani.html
http://dum.rvp.cz/materialy/ruzne-podoby-poezie.html
http://odkazy.rvp.cz/odkaz/z/1039/NONSENSOVE-POEZIE-PRO-DETI-A-MLADEZ-DIPLOMOVA-PRACE.html
http://dum.rvp.cz/materialy/bieblova-skala.html

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína