10. 10. 2010

Smysluplné hodiny informatiky

Celý loňský rok, když jsem učila informatiku v 8. ročnících, jsem si kladla několik otázek:

  • Jak propojit požadavky švp a mé znalosti?
  • Jaké technologie a aplikace využívat, aby byly akceptovány žáky, měly smysl pro jejich budoucí využití a odpovídaly cílům švp?
  • Jak s žáky komunikovat, abychom smysluplně využívali technologie, které máme k dispozici?
  • Jak vystavět hodinu, aby bylo všem požadavkům výše zmíněným učiněno za dost?

Jsem ráda, že jsem selským rozumem (a trochou svých zkušeností) došla ke stejným nebo velmi podobným závěrům jako Mark Marshal ve svém příspěvku How to Create an Effective Technology Lesson.


"Vykousané" znalosti a dovednosti jsou snad již minulostí. Vždy musíme přemýšlet o cíli svého snažení a podle něj sestavit výukovou lekci. Jinými slovy - neučíme už izolované dovednosti.
In other words, don't teach technology skills in isolation.

Když jsem tedy sestavovala jednotlivé měsíční lekce (ano, většinou jsem se snažila o měsíční témata), vycházela jsem z požadavků školního vzdělávacího plánu. Ty jsem si už o prázdninách rozložila do jednotlivých měsíců a zastřešila je nějakým tématem. Např. práce s tabulkami je fajn, ale teprve, když žáci tvoří domino nebo pexeso pro mladší spolužáky, vše nabývá pravého významu.


So first I created a sample product on my own.
Pokud máme přesnou představu, jak má výsledná práce vypadat, je nezbytné vytvořit si ji. Můžete tak odhalit problémy, které je třeba překonat dříve, než vše předložíte žákům. Také uvidíte, kolik času vám práce zabrala - ten vynásobte znalostmi a dovednostmi svých žáků a máte hrubý odhad, jestli vše za vámi zvolenou časovou jednotku zvládnete.Samozřejmě tím také ukazujete žákům, jak si představujete dokončenou práci - což může být zajímavá motivace.


Co jsem nezvládala (a příspěvek Marka Marshala o tom hovoří) je závěrečné "pochlubení se" žákovskými pracemi. Doporučuje věnovat několik závěrečných minut jejich prezentacím.
Allowing a few minutes to share what they made (show their work if possible) or explain some discoveries of some new features is very important.
Já dodávám, že bych určitě nechala prezentovat i ty méně povedené práce - třeba by to některé žáky "nakoplo" k lepší práci na dalším úkolu.

http://vigudes.cz/nejlepsi-antivirovy-nastroj-do-pocitace-dle-subjektivniho-nazoru-znalce


S čím jsem ovšem vždy bojovala byla rozdílná úroveň znalostí a dovedností žáků. Zvládnu tak dvě úrovně, ale ve třídě s 20 žáky je takových úrovní průměrně 3 - 5. Co s tím?
Volila jsem většinou taktiku
  • podrobný popis aktivity v krocích (který ale žáci nečetli nebo mnozí nedokázali dodržet);
  • samostatná práce a já obcházím a pomáhám (jak rozlišit žáka tápajícího od žáka pohodlného?);

A jaké problémy ve výuce ICT řešíte vy?



.....
Podobné články:

9 komentářů:

  1. Vždycky se snažím, aby to co děláme mělo nějaký další smysl a bylo použitelné dál

    řeším v podstatě ty samé problémy jako ty:
    - nečtou psané zadání, ač mají rozepsáno jak krok po kroku, neustále se ptají
    - obcházím, pomáhám - nerozlišuju
    - další potíž je rozdílná úroveň dovedností i u "začátečníků" - prostě jsou děti, které mají osaháno a jedou, a děti, které jedou prakticky od nuly - tady to řeší rozšiřující úkoly pro ty první a soustavná pomoc, pro ty druhé
    - řeším i hlášky "já s počítačem umím" a přesvědčuju, že sítě a hry nejsou všechno

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Hanko,
    děkuji za "řeším i hlášky "já s počítačem umím" a přesvědčuju, že sítě a hry nejsou všechno". To byl neustálý boj mezi mnou a tímto typem uživatelů.
    Když jsem pak chtěla, aby mi zarovnali text do bloku, koukali jako zjara.
    Je vidět, že před sebou máme ještě dlouhou cestu.

    Mimochodem - jak pokračuje vaše pronikání do tajů Google účtů?

    OdpovědětVymazat
  3. Koukám, že všichni řešíme to stejné - řadu profesionálu, kteří si myslí, že všechno umí :) Řeším to tak, že začínáme docela obyčejným Malováním (většinou jsou pobouření, co vytahuju takovou ptákovinu), tak je záměrně zahltím množstvím různých fíglů a technik, o kterých nemají ani ponětí a vyjasníme si, že toho asi tak moc neumí (i když to nahlas neříkám).
    Jinak vždycky děláme něco, co se "hodí" do zeměpisu, dějepisu nebo aspoň jak upravit fotku do profilu.
    Jitka :)

    OdpovědětVymazat
  4. Díky za tip. Mohla bys, Jitko, některé ty fígle třeba nastínit? Čím zaručeně šokuješ své "druhostupňáky" v programu Malování?

    OdpovědětVymazat
  5. Pavlíno .. teď jsme polechtali ToonDoo, v dalším kroku budu chtít celoseminární prezentaci - jednu společnou - s využitím komiksů.
    Potíž je, že teď mi půl skupiny chybělo, takže s těmi budu začínat od začátku (opět) :)
    Googlí tabulky jsme teď využili při statistice, teda nejdřív dotazníkový formulář a následně tabulku která z něj vznikla .. jen kdyby bylo trochu víc času a děti měly kratší vedení :)

    OdpovědětVymazat
  6. Jasně, že můžu. Mrkni na http://paint.howto.cz/ (dělala jsem nějaké školení a jsou tam všechny materiály), ale překvapovat je začnu malováním třemi barvami, pak pokračuju třeba zvětšováním štětců, náhradou barvy, tvorbou puzzlíků a zrovna včera jsme dělali komiksové postavičky z křivek. A teď se vrhneme na text a to je horší, dají se taky dělat různé "zábavnosti", ale to podstatné taková zábava není.
    Letošní práce ještě nemám na webu, ale něco z historie
    http://zsnyrany.cz/gallery.php?modul=gallery&akce=galerie_ukaz&galerie_id=162
    http://zsnyrany.cz/gallery.php?modul=gallery&akce=galerie_ukaz&galerie_id=161
    http://zsnyrany.cz/gallery.php?modul=gallery&akce=galerie_ukaz&galerie_id=249
    http://zsnyrany.cz/gallery.php?modul=gallery&akce=galerie_ukaz&galerie_id=248
    http://zsnyrany.cz/gallery.php?modul=gallery&akce=galerie_ukaz&galerie_id=108
    Jitka :)

    OdpovědětVymazat
  7. Jůůůůů .. díky za inspiraci :)

    OdpovědětVymazat
  8. Milá Jitko,
    to jsou vážně nádherné věci. Díky za všechny odkazy.

    OdpovědětVymazat
  9. Nádherné ani ne, spousta jsou prvoplánové kýče, ale dětem se líbí a dělají je docela s chutí a to jde :) Jitka

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína