29. 5. 2011

33. PEPOUŠovo vlnobití: Pravopis a čtení s porozuměním napříč předměty

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností.
Téma: Pravopis a čtení s porozuměním napříč předměty






Pokud máte nějaký návrh dalších témat (včetně ovlivnění času a termínu), napište na nástěnku.

3 komentářů:

  1. Dobrý večer,
    pro mě velmi zajímavé téma, protože učím druháky a porozumění čtenému textu se mi zdá v tomto ročníku stěžejní. Dokonce se zkusím rouhat, a to tvrzením, že porozumění je důležitější než technika čtení, a ještě důležitější je dokázat, aby děti čtení bavilo, nebo aby měly alespoň dostatečný důvod, proč číst.
    Přiznávám, že bez podpory rodičů je to velmi těžké, ne-li nemožné, protože ve druhé třídě ZŠ jsou na čtení jako takové vyhrazeny pouhé 3 hodiny v týdnu, a to ještě napůl se psaním (mj.-tragédie-tzn., že otázka úpravy jakýchkoli sešitů se mi zdá úsměvná).
    Z výše napsaného vyplývá, že ani není možné učit čtenářskou gramotnost jen v Čj, jelikož děti špatně čtoucí (rozumějme ty, které nerozumí, co čtou), začnou v ostatních předmětech zaostávat.
    Moc se mi osvědčily například materiály tady několikrát zmiňované-Učíme se společně-jsou tam výborné materiály pro skupinovku z prvouky. No a protože chci, aby všechno, co děláme, mělo smysl, tvoříme letos knížky, většinou ve skupině, některá témata si každý zpracovává sám.
    Děti udělaly velký pokrok, díky hře na "spisovatele a ilustrátory" se naučily vyhledávat a třídit různé informace, krásně spolupracují a díky většině super rodičů, kteří jsou pro každou "špatnost" (kéž by jim to vydrželo), zažívám fakt radost z práce, i když je pravda, že to stojí hromadu sil..
    Dovolila jsem si při našem tvoření použít i některé nápady od Tebe, Peouši Pavlíno, a taky Tvoje odkazy i odkazy jiných Pepoušů mi moc pomáhají.
    Taky se u nás konečně začíná díky penězům z EU blýskat na lepší časy co se týče vybavenosti technikou, tak se těším, až začneme zkoušet i trochu tvůrčí práci na PC.
    Díky za vás Pepoušové, aspoň si konečně nemusím připadat jako sám voják v poli:-)
    Jen bych potřebovala něco provést s časem. Nějak moc utíká. (Ale to jistě znáte..)
    A taky spřízněná duše ve škole by bodla.

    P.S. Pobavila mě zmínka o paní učitelce, která má naprosté ticho ve třídě - k nám ať ani nechodí.


    Pokud chcete nahlédnout, jak se ve třídě máme http://www.zs-sporilov.eu/index.php?option=com_content&view=category&id=43:aktivity-tidy&Itemid=77&layout=default

    OdpovědětVymazat
  2. Věro, moc díky za komentář. Přála bych si, aby takových učitelek, jako jste Vy, bylo víc. Na druhou stranu mě těší, že se PEPOUŠové prostě tak nějak poznají, najdou a nakonec stejně "sčuchnou". Takže držím palce, aby byli rodiče stále otevření Vaší invenci (vím, co dokáže rodič "ale mojí kamarádky dcera nic takového nedělá") a doufám, že si na nás zase někdy najdete čas online.
    PS: Jsem si jistá, že téma čtenářství rozhodně nebylo vyčerpáno ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Nevím, kde jsem se toulala, když se řešilo tohle téma, tak přidám aspoň teď komentář. Kromě češtiny učím dějepis, kde je práce s různými texty klíčová. A nejen s texty, ale i s mapami, obrázky a grafy. Velmi mi vyhovují učebnice Fraus (nejsou peníze, tak mám jen jeden kus pro sebe) a pracovní sešity pro žáky. V PS mají předepsaný zápis, do kterého doplňují slova, takže ušetříme spoustu času a zároveň je tam vždycky nějaký úkol na práci s mapou, obrázkem nebo textem. Hlavně PS pro sedmou třídu je podle mě povedený.
    Kromě INSERTu a VCHD používáme čtení s otázkami, vymýšlíme nadpisy k jednotlivým odstavcům, barevně podtrháváme, sestavují křížovky.
    Máme i sešity, když je potřeba zapsat něco, co v PS není, ale neřeším ani úpravu, ani chyby, spokojím se s tím, že ho mají. I když se někdy musím velmi ovládat, když vidím, co jsou třeba do myšlenkové mapy schopní napsat, abych je na pravopis neupozorňovala.

    OdpovědětVymazat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína