15. 4. 2012

28. PEPOUŠovo vlnobití II.: Domácí příprava žáků (motivace, způsob, vychytávky)

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.


Téma: Domácí příprava žáků (motivace, způsob, vychytávky)

K domácí přípravě a domácím úkolům jsem již publikovala:

Následuje textový přepis diskuze... (omlouvám se za otazníky na konci každého komentáře - nový vzhled Google mi tohle udělal s přenosem, mazala bych to alespoň hodinu)

Pojďme si nejprve ujasnit pojmy: Co všechno zahrnujete do domácí přípravy? 8 komentářů

Pavlína Hublová16.4.2012
Domácí příprava: domácí úkoly, příprava pomůcek, výměna učebnic v tašce, příprava na testy a zkoušení. Co jsem zapomněla??

Bohuslav Hora16.4.2012+1
No to předpokládá, že se připravím doma, ne až ve škole. :D Třeba miluju úkoly psané na záchodech, se divím, že ještě nemáme hromadně žloutenku. :)?

Pavlína Hublová16.4.2012
Spíš mi šlo o to, abychom si ujasnili, o čem budeme hovořit, když budeme hovořit o domácí přípravě. Co všechno tam lze zahrnout...?

Bohuslav Hora16.4.2012
No já nevím, dokážu si představit cokoliv, třeba i doma slepujeme model stavby. :)?

Jana Kneřová16.4.2012 (upraveno)
+Bohuslav Hora Takové úkoly dostáváme z mš. Vyrobte s rodiči čarodějnici apod. Čarodějnice jsou opak na výstavě v šatně, a děti se vytahují, kdo jakou s rodiči dělal. Dvě mouchy jednou ranou. Výzdoba školky a ještě zjistí jak kreativní jsou rodiče. :) A my se na oplátku zas dozvíme, jestli se už zlepšil ve stříhání, že? :-)?

Bohuslav Hora16.4.2012
:D +Jana Kneřová?

Pavlína Hublová16.4.2012
+Jana Kneřová Trochu soutěž rodičů, ne?! :-)?

Bohuslav Hora16.4.2012
Tam jsou rodiče ještě aktivní. Už taky ne všichni, všechno se omrzí. Ale je to asi radostnější práce. :D?


Kolik času by měl žák věnovat domácí přípravě? Co je optimální z pohledu učitele, rodiče, žáka? 14 komentářů

Pavlína Hublová16.4.2012+1
Jako učitelka bych na 1. stupni považovala za optimální tak 20 minut. To by se měl stihnout napsat domácí úkol a připravit do školy. Další učení bych vůbec nepožadovala.
Myslím, že vše potřebné by se měl žák naučit ve škole.?

Jana Zárubová16.4.2012
Na druhém stupni se snažím propagovat 10 minut matematiky denně?

Pavlína Hublová16.4.2012
Ale když mají i jiné předměty? Jak mohou 10 minut splnit? Kolik dáváš týdně úkolů? Co by měli dělat v těch 10 minutách, když nemají úkol??

Bohuslav Hora16.4.2012
A já propaguju najít si např. nějaký pojem, událost minimálně na oblíbené wikipedii a zapsat si info do sešitu - povinný nebo dobrovolný úkol, ve škole je pak povinností sdělit vlastní větou tu informaci.?

Pavlína Hublová16.4.2012
+Bohuslav Hora Myslíš v dějepise? Jakoukoli? I třeba mimo obsat momentálního učiva?
Jak to žáci plní??

Jana Zárubová16.4.2012
+Pavlína Hublová ostatní předměty...myslím že bych dala čj, m a aj, ostatní jen tak nárazově..?

Bohuslav Hora16.4.2012
Ne, vždycky je dané nějaké téma, nějaká osobnost, událost - je třeba vybrat něco zajímavého, co bychom si pak mohli pamatovat my ostatní.?

Jana Kneřová16.4.2012
Jako rodič jsem byla šťastná, když p. učitelka rozhodla, že na víkend a ve středu úkoly dávat nebude. Uf. Měli jsem víkend všichni.?

Bohuslav Hora16.4.2012
Nemám rád úkoly na prázdniny - já taky o dovolené nechci pracovat, teda já jo, ale kolegové, co úkoly dávají, ne! :D?

Pavlína Hublová16.4.2012
Mně jako učitelku vyděsilo, když jsem se dozvěděla, že jednu holčičku v 1. třídě dusí více jak hodinovou přípravou!?

Jitka Rambousková16.4.2012
Dávám jeden úkol z matiky na týden a odevzdávám se DO pátku. takže když jsem ho dnes zadala, tak můžou v úterý, ve středu, ve čtvrtek a v pátek. Třetina jich na to stejně zapomene.?

Bohuslav Hora16.4.2012
+Pavlína Hublová Já měl ve třídě dívenku, která se učila od příchodu ze školy až do večera - byla to matika a fyzika, prosili jsme matku, ať jí nechá klid, že to stejně nemá význam, že holka potřebuje ven nebo pracovat v domácnosti. No všechno marné.?

Jitka Rambousková16.4.2012
Taky občas říkám rodičů, ať je nechají žít a smíří se s tím, že Einstein je jen jeden.?

Bohuslav Hora16.4.2012
Ano, že oni jsou dobří na něco jiného a tam zažívají těch svých 5 minut slávy, že u nás to taky občas je, ale není každý den posvícení. :D?


Může nějak učitel pomoci žákovi s domácí přípravou? A pokud ano, měl by pomáhat? 11 komentářů

Bohuslav Hora16.4.2012
Ano, např. nabízím zázemí - tem, co nemají počítač, internet - využití techniky ve škole, knihovny apod. Nabízím i konzultace pro ty, kteří si chtějí o problematice pokecat.?

Pavlína Hublová16.4.2012
S jakým úspěchem?
Já jsem většinou byla ochotna žákovi překontrolovat, že si zapsal vše, co je třeba přinést apod. Pravda, na 1. stupni asi nejsou takové požadavky.?

Jana Zárubová16.4.2012
ano, když zadávám úkol přes internet, vždy se najde někdo, kdo říká: já ho zrovna nemám, nezaplatili jsme atd. tak vždycky nabídnu, že může ve škole, ale oni vždycky rychle couvnou a zařídí si to jinak :-))?

Jitka Rambousková16.4.2012
Stále otevřené dveře pokud mají otázky a chtějí s něčím pomoci.?

Bohuslav Hora16.4.2012
Dveře mám také stále otevřené, až si občas říkám, že už zavřu. :D +Jitka Rambousková?

Pavlína Hublová16.4.2012+1
+Jitka Rambousková Chodí?
Na 1. stupni jsme tedy spíš dveře zavíraly - přeci jenom je krása urvat si pro sebe alespoň těch 5 minut (2,5 min na začátku a na konci přestávky nepočítám, do přicházím, odcházím, připravuju). My hold máme tu výhodu/nevýhodu, že jsme s dětmi vlastně celé dopoledne.?

Bohuslav Hora16.4.2012
+Pavlína Hublová Nedivím se, tuhle jsem kolegyni z 1. stupně omylem napsal na dozor k nám do druhé budovy na 2. stupeň, říkala, že je to neuvěřitelné, jaký tam máme klid. :D?

Ludmila Kovaříková16.4.2012 (upraveno)
Mě k této otázce ještě napadá jedna věc: pokud vyžadujeme jako domácí úkol přípravu, měli bychom rodičům vysvětlit, jak je něco mají naučit, jakým stylem, jakými druhy otázek apod. Stalo se mi, že jsem totiž synovi pokládala jiné otázky (zřejmě jednodušší) a pak, když se máme naučit básničku, pamětně to nejde. Musíme se prostě učit kinesteticky, ale to bych jako normální rodič nevěděla.?

Jitka Rambousková16.4.2012
Někdy ano, někdy ne. Ale jasně jim říkám, že je to nich. Budu jim věnovat čas, pokud chtějí a zcela na základě dobrovolnosti. Nikoho k žádnému "doučování" nenutím. Tři roky jsem měli stanovený čas, který vyhovoval oběma stranám a pokud chtěli, tak jsem se sešli. Fungovalo to dobře.
Ale v deváté třídě jsou už jim známky šumák. Tak mám volno. 
Ale naposled jsem vysvětlovala individuálně látku dnes o velké přestávce :)?

Bohuslav Hora16.4.2012
Měli jsme teď při rodičovském sdružení 4 dílny na téma Jak se učí v naší škole, kde jsme to rodičům vysvětlovali - jich přišlo cca. :D?

Bohuslav Hora16.4.2012
+Jitka Rambousková No když jsem dneska vyslechl tu nálož kulí v devítce, tak snad ani nemá smysl mluvit o nějaké systematické přípravě. :D?


Snažíme se využívat moderní technologie... Mají nějaký vliv na domácí přípravu žáků? Zvyšuje se jejich motivace, když mohou využít ICT k domácí přípravě? 13 komentářů

Bohuslav Hora16.4.2012
Jak kdy a jak u koho, mám žáky, kteří si z dobrovolných a povinných úkolů dělají svoje portfolio, mají z toho pěknou sadu dokumentíků a já dobrý pocit, že mají nastartovaný vnitřní motor. Kdo ale nechce, tak jsem i já krátký. :)?

Jana Zárubová16.4.2012
Myslím, že mají rádi, když se třeba naučíme nějakou novou technologii, tak ji potom docela rádi použijí i na úkol.
Časrm se ale omrzí a je třeba najít něco jiného...
myslím, že mají rádi změnu...?

Pavlína Hublová16.4.2012
Ono se to asi nedá už pak moc rozlišovat, že?! Co je domácí příprava a co je práce v hodině?
Mnohdy sem i stávalo, že žák pracoval na "rozdělaném" i doma... To se obvykle při práci s učebnicí nebo prac. sešitem nestává...?

Bohuslav Hora16.4.2012
Ano, mám rád, když ve škole něco vyzkoušíme a oni mě pak otravují mailem doma, jak se to dělá a tak si třeba připraví puzzle, nebo řežou obrázky ke skládání.?

Jitka Rambousková16.4.2012
Práce doma na rozdělané práci - to je ideál, ne. A díky online nástrojům a sdíleným prostředím j ek tomu vedeme, tak je to vlastně ideál :D?

Pavlína Hublová16.4.2012
Myslím, že to je velká výhoda online nástrojů. Ale to vám tady asi povídat nemusím :-)
Jen je potřeba nabízet stále nové nástroje. Nebo ne??

Jana Zárubová16.4.2012 (upraveno)
Každý nástroj se časem omrzí...některé ale vydrží docela dlouho..ale říkám si, alespoň se tím naučí používat i další nástroje...jaksi přidaná hodnota..?

Jitka Rambousková16.4.2012
Psala jsem to o Glogsteru. Počáteční nadšení vystřídala nuda a šeď, takže je třeba mít zásobu nástrojů a střídat.?

Bohuslav Hora16.4.2012
Asi to hodně střídat, mělo by to být pestré. Nezapomínat ty staré a vracet se k nim podle typu úkolů.?

Jana Zárubová16.4.2012
je fajn, že časem je člověk už ty nástroje ani nemusí učit, přijdou si na ně sami a ještě je to baví...
já v pátek dala osmákum odkaz na dipity.com a tvořte.. Jak? No to musíte zjistit, Zadala jsem jen co, kolik a do kdy.?

Pavlína Hublová16.4.2012
+Jana Zárubová A jak to dopadlo? Nebo teprve dopadne??

Jana Zárubová16.4.2012+1
teprve to dopadne, ale už čile diskutovali, co kdo objevil a kluci radili něco holkám, ...myslím jak na obrázky...
myslím, že to dopadne dobře...?

Bohuslav Hora16.4.2012
Pěkný +Jana Zárubová .?


Domácí příprava se pochopitelně odráží ve výkonech žáka - ať už v možnostech v rámci hodiny (pomůcky, učebnice, sešity) nebo v jeho znalostech. Co považujete za nezbytné minimum přípravy žáka na svůj předmět? 3 komentáře

Bohuslav Hora16.4.2012
To, na čem se předem společně dohodneme. Jednak na začátku školního roku, kdy sepisujeme pravidla, a pak i v průběhu, když se domluvíme, že něco bude.?

Pavlína Hublová16.4.2012
Můžeš být konkrétní ve svém předmětu??

Bohuslav Hora16.4.2012
Tak třeba že budeme plnit dobrovolné i povinné úkoly, které souvisejí s naší školní výukou, že si to prostě na hodinu najdu a splním, nebo že budu číst týdenní plán, kde jsou mimochodem úkoly zapsané a tak.?


Měli by se žáci připravovat z hodiny na hodinu? A pokud ne - jakou frekvenci vyžadujete? 11 komentářů

Bohuslav Hora16.4.2012
Asi měli, ale opravdu to někdy nejde, vzpomínám si na sebe, prostě jsou důležitější věci na práci. :D Třeba jaro.?

Jana Kneřová16.4.2012
+Bohuslav Hora Ano, jaro, trénink, soustředění, závody....z hodiny na hodinu bych nevyžadovala na druhém stupni. Na prvním z počátku školní docházky ano.?

Bohuslav Hora16.4.2012
No dneska jsme zrovna větrali plán akcí, podařilo se nám zrušit dvě celoškolní a další jsou v rozmyšlení sboru. :D?

Ludmila Kovaříková16.4.2012
Když si představím, kolik času už teď strávím se synem jen u matiky a češtiny, nevím, kdy bychom se učili ten zbytek. Pravidelnost je sice lepší, ale i tak se mi toho na ně zdá moc.?

Bohuslav Hora16.4.2012
A vzpomínáte si, jak jsme se učili my, když jsem byli školou povinní? Já pravidelně otevíral se strachem matematiku, jinak nic, stačilo mi to, co se dělo ve škole.?

Pavlína Hublová16.4.2012
Myslím, že by to tak i být mělo. Učitel je od slova učit - takže žák, který dává v hodině pozor a aktivně spolupracuje, by se neměl doma už učit. Zvlášť teď, když už není takový tlak na encyklopedické znalosti (nebo to už neplatí?).?

Bohuslav Hora16.4.2012
No přesně to je moje řeč, mám tu skorosouseda kterého doma tím dějepisem mučí hodiny, tak říkám matce, ať to nedělá, že je to stejně zbytečný, že to, co si chce pamatovat, to si zapamatuje z hodiny, z domova toho moc není, je top zbytečné. Marná slova. Kdybych měl z pusy pekárnu, je to lepší, aspoň produkuje chleba. :D?

Jitka Rambousková16.4.2012
Něco se naučit "nazpaměť" musí. A řada se jich raději učí knížky zpaměti, protože myslet bolí.
Tristní případy z matiky ani líčit nebudu.?

Bohuslav Hora16.4.2012
Ano, můžu se mezi ně vyjmenovat, ale pro mě to byla berla, bez které bych se nehnul z místa, pak mě to třeba začalo bavit, a pak jsem měl šanci i něco vymyslet. :D Připusť si, že to tak může být. :)?

Jitka Rambousková16.4.2012
Může, ale oni tak řeší raději všechno. Naučí se jeden postup v matice a aplikují ho na všechno, naučí se raději 4 stránky přírodopisu doslova než by trošku mysleli a investovali čas třeba do myšlenkové mapy atd atd atd?

Bohuslav Hora16.4.2012
No to ne, přírodopis ne, tam to bylo o přemýšlení, v matematice jsem měl nějaký blok či co. :D?


Domácí přípravou můžeme i rozumět samostudium. Umožňujete žákům prezentovat i znalosti, které nejsou přímo obsahem výuky? Jak a za jakých podmínek? 16 komentářů

Bohuslav Hora16.4.2012
Samozřejmě, u mě je to stěžejní část. Vybereme si témata podle zájmu a jak jde pololetí, tak si společně se mnou žáci deváťáci připravují témata, která zapadají do mého scénáře. Už jsem to tu jednou vypravoval. :) Letos v druhém pololetí je ale malá úspěšnost. :(?

Jana Kneřová16.4.2012
Pozoruji, že syn dostává volnější témata, aby si mohl vybrat, co ho opravdu zajímá. Myslím, že pak je větší šance, že úkol bude k něčemu.?

Bohuslav Hora16.4.2012
+Jana Kneřová Ano, s tím souhlasím, mnohdy vznikají velmi zajímavé a kvalitní práce, když si to vezmou jen proto, že je to brzy, zdá se to lehké apod., pak to stojí za … :D?

Jitka Rambousková16.4.2012+1
Dala jsem volnou ruku ve výběru témat - v asi třetina třídy si zvolila sama, zbytek čekal.
Ale pokud stanovuji témata, tak dávám tak o 3 - 4 víc, aby si všichni mohli vybrat.?

Pavlína Hublová16.4.2012
Zdá se, že je nutné zařadit prezentaci žáka do výuky. Máte na to nějaké postupy nebo se pouze řídíte měsíčním plánem? Nebo nějaký pořadník?

Bohuslav Hora16.4.2012
Já to zařazuji podle toho, jak téma přichází, připravuju je na to týden dopředu, to už by většinou měli mít téma zkonzultované, ale znáte to, někteří přijdou na poslední chvíli, jako dneska, když zítra je hodina. :D?

Bohuslav Hora16.4.2012
Ale souhlasím s Jitkou, že výběr je důležitý, dokonce pak minut probíhá i burza, když se někomu nelíbí to téma,tak se dohodne s někým jiným, pak teprve probíhá přihlášení se na témátko. :D Ale někdy to je hukot.?

Pavlína Hublová16.4.2012
Vybíráte témata půl roku dopředu? Kolikrát za rok žáci tvoří tyto "referáty"??

Bohuslav Hora16.4.2012
U mě je každou hodinu něco - mám to spojené v devítce do dvouhodinového bloku - referát s prezentací, můj výklad, dokument, prac. list nebo práce s dokumentem, třeba s novinami, nějakým textíkem apod.?

Jitka Rambousková16.4.2012
Teď jsem měli téma II.sv.válka - hezky od začátku do konce a každý měl jedno téma a trvalo nám to 2,5 měsíce.
Teď jim asi dám už pokoj.?

Pavlína Hublová16.4.2012
Berete takový "referát" jako domácí přípravu vyššího levelu?

Bohuslav Hora16.4.2012
Ano, má to vyšší úroveň, známka má vyšší váhu, u mě váha 4.?

Jana Zárubová16.4.2012
kvalitně zpracovaný referát je určitě úkol z vyššího levelu.?

Bohuslav Hora16.4.2012
Na úrovni se dohodneme na začátku.?

Jitka Rambousková16.4.2012
Předem stanoveno, co se hodnotí a kolika body a u toho převod na známky. Průzračné jak lesní studánka. A důležitá známka.?

Bohuslav Hora16.4.2012
Mám to na procenta, na konci je ta známka, no.?


Měli by s domácí přípravou pomáhat rodiče? Po celou školní docházku? 14 komentářů

Jana Zárubová16.4.2012
Podle toho asi jak s čím...já dělám s dětmi v sedmičce každý rok takový projektík, kdy staví vlastní loďku a tam v podstatě součinnost s rodiči jaksi předpokládám a děti potom i vypráví, jak to bylo fajn, že s rodiči stavěly?

Jana Zárubová16.4.2012
Ale jinak si myslím, že pomáhat jen po omezenou dobu začátkem školní docházky..?

Jana Kneřová16.4.2012
+Jana Zárubová souhlasím.?

Bohuslav Hora16.4.2012+2
Nemyslím si, rodiče mají jinou práci, maximálně poskytovat podporu, bavíme se o tom na konzultacích.?

Pavlína Hublová16.4.2012
K domácí přípravě patří i sešity a pracovní sešity. Objednáváte je hromadně, nebo si žáci nakupují? Pomáhají jim rodiče??

Jitka Rambousková16.4.2012
nakupujeme hromadně, ale osobně se snažím nákup minimalizovat?

Bohuslav Hora16.4.2012
Pracovní sešity objednáváme hromadně na základě zájmu žáků a jejich zákonných zástupců - máme lístečky s podpisy. Pokud si je nechtějí objedat, mají to pak těžší, ale cvičení např. řešíme na IAT. Takže ani o ně nepřijdou.?

Jana Kneřová16.4.2012
+Bohuslav Hora To je pro mne zajímavé. Ještě jsem se nesetkala s tímto řešením, že by měl prac.sešit jen někdo.?

Bohuslav Hora16.4.2012
Oni s ho nekoupí jen dva nebo tři, a to pak jde, pracujeme na tabuli v interaktivní učebnici a oni ve dvojici. Zajímavé postřehy si pak musí sami zapsat do sešitu, pokud to chtějí.?

Jitka Rambousková16.4.2012
U nás jsou od některých pracáků, které se kupují opakovaně menší sady ve skladu učebnic a kdo si nekoupí pracák dostane, ale pracuje s průsvitkoou.?

Pavlína Hublová16.4.2012
+Bohuslav Hora Možná, že se časy změnily, ale já si neumím představit, že by na mé bývalé škole někdo nebyl dotlačen ke koupi pracsešitu!
Nebojíte se lavinové reakce - on nemusí, tak já taky ne??

Bohuslav Hora16.4.2012
Ne, ať si ho klidně nekupujou, není to nutnost, je to nabídka, já ho seženu vždycky o pětikačku levnějc. V těch mých PS je vnitřek, kde je souhrn z učebnice, už kvůli němu to stojí za to - FRAUS. :D?

Pavlína Hublová16.4.2012
+Bohuslav Hora Spíš bych se prostě bála, že takhle bez PS už je vůbec nedonutím cokoli dělat...?

Bohuslav Hora16.4.2012 (upraveno)
Máme i jiné nástroje než pracovní sešit - třeba ty referáty s prezentací, dobrovolné a povinné úkoly, slepovánky apod.?


Jaké motivující prvky jste už vyzkoušeli, aby se zlepšila domácí příprava vašich žáků? Které z nich fungovaly alespoň chvilku? 16 komentářů

Ludmila Kovaříková16.4.2012
Domácí úkol online, ale zkoušela jsem takto zadat jen jednou. Počet "odevzdaných" prací byl vyšší.?

Jana Zárubová16.4.2012
úkoly on-line - ano ty docela zafungují. Já zkouším Khamacademy a sumdog?

Ludmila Kovaříková16.4.2012
Co je sumdog??

Bohuslav Hora16.4.2012
On-line úkoly jsou dobré, jsem zvědav na ten dnešní, má být splněn do půlnoci, abychom měli zítra na hodinu připraveno. :)?

Pavlína Hublová16.4.2012
Jakou formou zadáváte? Jak vám žáci odevzdávají? Jak se dozví zpětnou vazbu?
Pro +Ludmila Kovaříková : http://www.sumdog.com/?

Jitka Rambousková16.4.2012+1
Určitě zajímavé zadání - ale to se taky vždycky nepodaří. Zajímavé zpracování - první glogy byly velmi úspěšné, ty další už se okoukaly. 
Někdy mohou být motivací známky - ale když to známkování úkolů je tak ošemetné.?

Ludmila Kovaříková16.4.2012
V google formulářích, hodnotím ve Floobaroo. Ale to už asi všichni zdají.?

Bohuslav Hora16.4.2012
Teď zkoušíme formuláře, přejdeme na dokumenty Docs, před tím to byly mapy. Ostatně ty byly velice úspěšné, pracovalo se mnou víc než % žáků. Ostatní to měli aspoň v papíru.?

Pavlína Hublová16.4.2012
Zdá se, že většinou se snažíte motivovat žáky nějakým nástrojem ICT. Nepřestávejte, přidávejte další (nejlépe i s odkazy).
Rozhovory v rámci třídnických hodin již nefungují??

Jana Zárubová16.4.2012
už jsme měli úkoly ve voki.com, dělali jsme komiksy, myšmapy, prezentace, formuláře, časovou osu...?

Jana Kneřová16.4.2012
V první třídě ještě dlouho převládá nadšení a možnost pochlubit se, jak se mi to povedlo napsat. Snažím se, práci drobným pozitivním slovem ocenit a udržovat radost z úspěšné práce.?

Bohuslav Hora16.4.2012+1
+Pavlína Hublová Jo, to funguje, třeba mi teď posílají odkazy na zajímavé dokumenty, přidáváme je pak do týdenních plánů, vytváříme takovou malou učebnici.?

Pavlína Hublová16.4.2012
+Jana Kneřová S malými není třeba tu motivaci vytvářet, máš pravdu. Ta je u nich samozřejmá a všechno se tak báječně na ně nabaluje...
+Bohuslav Hora Jak souvisí týdenní plány s učebnicí??

Bohuslav Hora16.4.2012
V učebnici toho je moc, takže v týdenním plánu je souhrn toho, co děláme ve škole, na co si můžu připrait informace, jsou tam odkazy - využitelné pro chybějící žáky. Jsou tam úkoly (úkol) na dobu cca týdne až dní. Třeba. Oznámení testů atp.?

Pavlína Hublová16.4.2012
+Bohuslav Hora To dělá jen tvá třída nebo všechny třídy? Já to znám na 1. stupni, na 2. to musí být obzvlášť těžké, když je u jedné třídy víc učitelů...
Podaří se tak zapojit i méně aktivní žáky? Je to pro ně lákadlo??

Bohuslav Hora16.4.2012
Jen moje skupiny dějepisu, snažím se ostatní přesvědčit svým příkladem, tak snad někdy mě někdo bude následovat - vlaštovkou jsou vlastní webové stránky některých učitelů pro češtinu, němčinu apod.?


Může celoroční/pololetní třídní hra zvýšit zájem žáků o domácí přípravu? Zkoušeli jste? 8 komentářů

Pavlína Hublová16.4.2012
Asi dvakrát jsem o něco podobného pokusila. Nakonec prostě zájem opadl, vydrželi jsme asi měsíc. Takže měsíční hra by mohla být dobrá, jinak to prostě ztrácí šťávu.
Samozřejmě ti šikovní jsou motivovaní déle, ale my chceme přeci jen spíš popohnat ty druhé...?

Jitka Rambousková16.4.2012
Zkusila jsem. Drželi jsem asi půl roku, dokonce to bylo na popud třídy, ale nějak zájem vyprchal a čím jsou větší, tím hůř to jde.?

Bohuslav Hora16.4.2012
Nevím, nezkoušel jsem to.?

Pavlína Hublová16.4.2012
Šli byste do takové akce?

Bohuslav Hora16.4.2012
Abych se přiznal, nemám odvahu. Chce to obrovskou motivaci a nejsem si jist, že bych to dokázal, no asi dokázal. :D :D :D?

Jana Kneřová16.4.2012 (upraveno)
Nešla. Připadá mi to dlouhé.?

Jitka Rambousková16.4.2012
Od září předpokládám, že to zkusím znovu.?

Pavlína Hublová16.4.2012
Mně vždycky hodně moc bavilo vymýšlet tu motivaci, ten příběh. Pak ještě vytvářet třeba hrací plán nebo tak. No a pak začal školní rok (všímáte si, kdy to všechno vznikalo?), začalo učení a já zjistila, že mne tato hra čím dál tím víc zdržuje... :-(?


Jaký názor máte na odměny za dobrou domácí přípravu (např. třídní peníze, žetonky, kartičky apod., za které si pak žáci mohou koupit "odpustek" nebo odměnu)? 15 komentářů

Ludmila Kovaříková16.4.2012
Nikdy jsem nic podobného nepoužívala. Připadá mi to nevhodné, jako jiná vnější motivace. Osvědčilo se tohle vám??

Jana Zárubová16.4.2012
Také jsem nikdy nic takového nepoužívala?

Jitka Rambousková16.4.2012
Na Vánoce pod stromeček dávám poukázku na jeden odpustek :). Ten letošní ještě nepoužil a už o něm asi neví. A jaká to byla radost, když si ho vylosoval!
Jinak nepoužívám.?

Pavlína Hublová16.4.2012
Na prvním stupni jsem zkoušela, samozřejmě. Nepoužívala jsem penízky, ale žetonky, za které si mohli koupit různé úlevy (nepsat úkol, mít 20 minut v hodině sluchátka apod.). Na zlobily to docela zabíralo, ale byla to neskutečná pruda.
Takže mi to prostě za tu dřinu nestálo.?

Bohuslav Hora16.4.2012
Odpustky nedávám, hnusí se mi stejně jako Husovi. :D Úkoly hodnotím - S = splněno, N = nesplněno, ne všechny jsou povinné, pak dokážu vyjádřit zájem studenta.?

Pavlína Hublová16.4.2012
A co třeba nějaká statistika a následná odměna ve formě společného výletu? To na 2. stupni nelze??

Bohuslav Hora16.4.2012+1
Lze, ale taky narážíme na finanční stránku, my bychom rádi třeba někam, ale jakmile se řeknou ceny, jsme doma. :D?

Jana Kneřová16.4.2012+1
Na národce u maláčků stačí vystavit sešit, složený parník :-)?

Pavlína Hublová16.4.2012
+Jana Kneřová Nebo jen pochválit v rámci kruhu. Tam opravdu stačí málo. Se zvyšujícím se věkem se hold musí přitvrzovat.
Jenže ty páky jaksi nejsou... Nebo??

Jitka Rambousková16.4.2012+1
myslím, že pochvala nikdy není k zahození. Jak stále a opakovaně zjišťuju, moc se jí nedostává a stále je překvapuje.?

Bohuslav Hora16.4.2012
Ještě výš je ocenění, to dělá pravé divy, nebo že si něčeho vážím, že to bylo skutečně dobré. :D Jsou to jen slůvka, ale dělají divy i s dospělými.?

Jitka Rambousková16.4.2012
Trošku chválíš a oni ti zobou z ruky :)
A kouzelná slůvka Děkuji a Prosím jsou opravdu kouzelná.?

Pavlína Hublová16.4.2012
To jsem ráda, že to ještě funguje. :-)?

Mira Friedrichová17.4.2012+3
Paní učitelka ve druhé třídě u mého syna vymyslela podle mne geniální formu odměn - po skončení většího projektu si ten, kdo byl nejlepší mohl vybrat ze 3 druhů odměny:
zvolit kino/divadlo, kam celá třída půjde
zvolit "výlet" po Praze 
být jeden den učitelem

Můj syn toužil být učitelem - připravili jsme doma pracovní listy ze tří předmětů, učil se, co kdy řekne, vzhledem k tomu, že to je škola Začít spolu, kam jsou rodiče zváni i do výuky a kde se pracuje s asistentkou - byla jsem pověřena rolí jeho asistentky.
Byla to spousta práce a pro něj obrovská zkušenost. Ostatní děti na hru přistoupily a on řešil, nejen výuku, ale i ztracené pastelky :).
Mělo to celkem úspěch, takže si být učitelem vybraly ještě další dvě děti.
Bohužel pak nám tahle skvělá učitelka zmizela někam do Austrálie.?

Jana Kneřová17.4.2012
+Mira Friedrichová To je velká paráda!?


Zahrnujete kvalitní/nekvalitní domácí přípravu žáka do hodnocení? 26 komentářů

Jana Zárubová16.4.2012
Zahrnuji některou vybranou (kvalitní i nekvalitní)?

Pavlína Hublová16.4.2012
U některých předmětů asi není zbytí - jak lze v TV nebo VV hodnotit, pokud žák nic nepředvede?
A třeba když si za celý půlrok nepřinese kružítko? Měla bych mu ho půjčovat??

Jana Zárubová16.4.2012
To je těžké, někdo i bez kružítka se naučí požadované a v písemce mu to nedělá problém, protože si to kružítko na písemku půjčí ve vedlejší třídě..?

Pavlína Hublová16.4.2012
Takže pro tebe +Jana Zárubová není až tak podstatná tato část domácí přípravy? Žák nenosí pomůcky do matematiky a stejně může mít na konci pololetí jedničku??

Jitka Rambousková16.4.2012
Jako Jana - vybrané věci hodnotím. 
Myslím, že domácí příprava se celkově špatně hodnotí. Jak? Časem? To je nesmysl. Výsledky? Ano, ale jak poznám samostatnou práci??

Ludmila Kovaříková16.4.2012
Píšu si sice známky, ale spíš se podle nich orientuju, kolik kdo má chyb. Přihlížím k nim jen v případě, že úkoly nosí výjimečně málo.?

Jana Zárubová16.4.2012 (upraveno)
Může mít jedničku. Když na jedničku umí a jinak i hodnocené úkoly odevzdá. problém je, že tito žáci většinou nenosí ani domácí úkoly a když některé jsou hodnocené, tak pak i známka je horší...ale teoreticky může..?

Bohuslav Hora16.4.2012
Hodnotím a počítám z toho procenta. Jsou součástí hodnocení za pololetí.?

Pavlína Hublová16.4.2012
+Jitka Rambousková Myslím, že bude třeba rozlišit, jestli mluvíme o domácích úkolech nebo třeba jen přípravě pomůcek.
+Jana Zárubová Co je tedy povinné, aby žáci měli nutně (přes co vlak nejede)? Sešit?...?

Ludmila Kovaříková16.4.2012
+Bohuslav Hora Psal jsi, že hodnotíš splněno a nesplněno, jak tedy počítáš procenta? (Zaujalo mě Tvé řešení.)?

Jitka Rambousková16.4.2012
+Pavlína Hublová Zase jsem nepřečetla dobře otázku! :(
Ale nachystání se do školy (nošení pomůcek), je jenom část přípravy a mám trestat žáka, když vím, že bych měla řezat rodiče? Když nemá žádný vzor? Nikdo se o něj doma vlastně nestará (a není to na sociálku, protože je to vlastně slušná a vcelku movitá rodina)? Co říkají o škole je jasné, že.?

Pavlína Hublová16.4.2012
+Jitka Rambousková A co na to ostatní žáci, kteří mají vše v pořádku? Není to trochu dvojsečné? Jak se z toho dá vybruslit??

Jana Zárubová16.4.2012
Tak já nutně a povinně vlastně nevyžaduju ani ten sešit...
...možná propiska??

Bohuslav Hora16.4.2012
Počet celkově S a N a vypočítám kolik procent tvoří S a podle tabulky přiřadím známku, podobně si pak spočítám i dobrovlné úkoly a vidím zájem studenta. Docela se to ujalo, ale byl to boj. +Ludmila Kovaříková?

Pavlína Hublová16.4.2012 (upraveno)
+Jana Zárubová Tak to by měly slyšet některé paní učitelky na 1. stupni. Jsem vcelku benevolentní, ale i mně se teď kroutí palce u nohou :-)?

Bohuslav Hora16.4.2012
Sešit mi nevadí, chci papír na zápis důležitých věcí, klidně si to pak do sešitu mohou vlepit, vůbec by mi nevadil jeden kroužkáč a doma nějaké roztřídění, ale to by musel být asi ctižádostivý student - tohle je moje taktika na VŠ. :D?

Jitka Rambousková16.4.2012 (upraveno)
Jasně, že dostává za uši, ale dost blbě by se mi dávaly třeba pětky.
Ale mám systém - Máš kam psát, abys tu neseděl? A máš čím psát? pak je to OK. +Bohuslav Hora říká, že nejsme opisovači učebnic. To podstatné najdou v nich.
Pokud opravdu řeší sami matiku, tak jejich sešity stejně nejsou výstavní kousky.
Pak mají "velké" samostatné práce na shrnutí kapitol, ty opravíme a v nich mají to nejdůležitější. O těch říkám "To si schovejte". že by zárodek portfolia? :D?

Jana Zárubová16.4.2012
+Pavlína Hublová neučím na 1. stupni, tam je to asi jinak, ale já propaguju styl: co si zapíšeš, je tvoje věc, nepiš si třeba nic, ale taky občas dám třeba písemku se sešitem a to oni vědí...?

Ludmila Kovaříková16.4.2012
+Bohuslav Hora Systém s procenty se mi líbí. Asi ho vyzkouším.?

Jana Zárubová16.4.2012
+Bohuslav Hora nemáme sice koužkáč, ale procvaklé listy A4, nosí je na matiku a fyziku a doma roztřídí... stejně mají spoustu praclistů a ty si pak taky procvaknou a zařadí..?

Pavlína Hublová16.4.2012
Takže se zdá, že otázka v úvodu byla zbytečná. Také výsledek :-)
Je něco, co souvisí s domácí přípravou, co neskousnete??

Jitka Rambousková16.4.2012
+Jana Zárubová Tenhle systém chi zavést od září s novou třídou. jsem zvědavá, jak to bude fungovat.?

Jana Zárubová16.4.2012
+Jitka Rambousková mně se to zatím osvědčilo?

Jana Zárubová16.4.2012
+Jitka Rambousková a musím říct, že někdy žasnu, jak to mají někteří pěkně vedené...samozřejmě jsou i ti druzí...?

Bohuslav Hora16.4.2012
Nevím, jestli to taky nezkusím, zkusím to navrhnout. :D +Pavlína Hublová Nezkousnu podvody, to raději řekni, že to nemáš, než že mě tu budeš lakovat. A oni ví, že na to přijdu, jen kouknu a vidím. :D Kolikrát mi už někdo proklouznul, směju se a říkám, že na každého jednou dojde.?

Jitka Rambousková16.4.2012
Na ty druhé jsem zvyklá :)
Ale říkám si, že takhle roztřídí listy se "vzorovými" zápisy a vlastní zápasy.?



Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku.


Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti2-28. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti2-28). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína