9. 9. 2012

1. PEPOUŠovo vlnobití III.: Využívání cloudových úložišť - klady/zápory, smysl, využití ve škole

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.

Téma: Využívání cloudových úložišť - klady/zápory, smysl, využití ve škole
Následuje textový přepis diskuze...

Co je to "cloudové úložiště" a jaké to má výhody? 7 komentářů

Pavlína HublováVčera v 20:02
Pod pojmem "cloud" si představuju možnost, že si mohu ukládat materiály a vytvářet složky "někde na internetu" a nemám je tudíž v počítači. Laický popis :-)

Bohuslav HoraVčera v 20:13
Ano, souhlasím a jsou přístupné kdykoliv a odkudkoliv, když je přítomen internet, v případě, že tomu tak není, pak využívám u Google třeba drive, po připojení dojde k aktualizaci. Mně se to zdá perfektní. Navíc mi nikdo dokumentík nesmaže.

Janek WagnerVčera v 20:15+1
Z aktuálně připravovaného textu:

Online služby (cloudové) můžeme rozdělit do následujících kategorií (které se různě prolínají):

- Datová úložiště či online disky (například MS SkyDrive, Google Disk, Dropbox) - díky podpoře pomocí aplikací umožňují kopírování obecných souborů a dokumentů přímo v rámci běžných operačních systémů jako na lokální disky nebo pomocí webového rozhraní.
- Online kancelářské balíky (například MS Office Web Apps. Dokumenty Google, Zoho, tyto jsou již často propojeny s předchozími) - umožňují tvorbu běžných dokumentů /textových, tabulek či prezentací) přímo v prohlížeči bez nutnosti instalace aplikací, případně i migraci běžných dokumentů online.
- Webové publikační služby (například Weby Google, Blogger, WordPress) - umožňují tvorbu webů různých druhů (wiki, blog a další), zpravidla s možností ukládání obecných souborů pro stažení.
- Multimediální úložiště (například YouTube, Vimeo).

Pavlína HublováVčera v 20:20
Díky, +Janek Wagner , to bude asi vyčerpávající.
Tuto otázku jsem musela položit, abychom věděli, o čem si vlastně povídáme... :-)

Janek WagnerVčera v 20:22+1
Ano, je to třeba, proto taky text v NÚV vzniká ;-)

Pavlína HublováVčera v 21:02
+Janek Wagner Jéje, to by se nějaký malý odkazík do některého článku mohl vejít, že jsme o tom diskutovali, ne?
No, ony to asi budou spíš odborné články, takže asi ne. Ale alespoň jsem to zkusila :-D

Bohuslav HoraVčera v 21:03
:D :D :D Já bych se taky přimlouval za zmínku o tom, že učitelé diskutují o cloudu. :D



Jaký cloud neboli mráček používáte a proč? 32 komentářů

Pavlína HublováVčera v 20:04
Používám Dropbox a GDrive. Nedávno jsem se z toho dilematu musela vypsat v Nápadníku http://inapadnik.blogspot.cz/2012/07/ve-kterem-oblacku-jsem-to-ulozila.html.
Milejší je mi Dropbox, praktičtější v tuto chvíli (vzhledem k zaměstnání) je pro mne GDrive.

Jitka RambouskováVčera v 20:09
Jsem na to stejně. Dropbox se mi tak nějak líbí víc, taky je skoro nutný kvůli iPadu, prtože řada aplikací s ním pracuje. GDrive má zase aplikace a spolupracuje s ním G+ a weby.
Těžké rozhodnutí.

Pavlína HublováVčera v 20:11
+Jitka Rambousková Pravda - Dropbox má mnohem větší zastoupení i v jiných zařízeních, třeba smartphone...
Jaké spojení s G+ a GDrive máš na mysli?

Lenka ŘíhováVčera v 20:11
používám nejraději Dropbox, jsem na něj zvyklá a můžu do něj odkudkoliv a Disk Google, ten hlavně pracovně, protože využíváme Google apps pro vzdělávání a tak je možné integrovat všechno dohromady

Bohuslav HoraVčera v 20:14
Používám Google Drive, dříve disk. Asi ze zvyku. Založil jsem si i Dropbox, u mě je to naopak než u +Pavlína Hublová :D .

Ludmila KovaříkováVčera v 20:16
Asi používáme to, na co jsme zvyklí. Já spíše Dropbox. Pro školu GoogleDisk. Ale, jak už jsem psala v Nápadníku, v Googlu se nezobrazují obrázky, pokud se soubor nestáhne.

Jitka RambouskováVčera v 20:20
+Pavlína Hublová špatně jsem to naformulovala - v Googlu mám všechno pohromadě, neřeším aplikace, alba a ještě můžu vše sdílet pře soc. síť

Zase je to na zamyšlení, zda je to dobře, zda se člověk příliš nedává v šanc,... Ale to je asi na jinou diskusi

Janek WagnerVčera v 20:23
Používám Google Apps, Google Drive/Disk, MS Office 365, MS SkyDrive a plno dalších služeb od obou konkurentů. Navíc ještě Dropbox.

Janek WagnerVčera v 20:24
" v Googlu se nezobrazují obrázky, pokud se soubor nestáhne." - v Google Drive? Na obrázky jsou ale Webová alba Picasa nebo Weby Google nebo i Blogger.

Hana ZahrádkováVčera v 20:26
Mám nainstalováno obojí, ale teprve se snažím najít si pro sebe tu zlatou střední cestu, kdy využit Google disk a kdy Dropbox. 

Petr VanickýVčera v 20:27
google a skydrive

Pavel HodálVčera v 20:28
Dropbox a Ubuntu One

Ludmila KovaříkováVčera v 20:29
+Janek Wagner Myslela jsem, když jsou třeba v dokumentu umístěné, v dumech.

Pavlína HublováVčera v 20:29
+Pavel Hodál Ubuntu One tady nikdo nezmínil. Mohl bys trochu přiblížit?

Bohuslav HoraVčera v 20:30
Taky se mi občas ztratí obrázek, ale když se tiskne, tak v tištěné verzi se objeví. :D

Bohuslav HoraVčera v 20:30
Viz třeba hlavičkový papír školy. Záhada. :)

Jitka RambouskováVčera v 20:35+2
Mám účet i na SkyDrive, vyzkoušela jsem ho a klidně bych používala, ale moc mi nejde dohromady s ostatními aktivitami.
Musím se přiznat, že online kancelářské aplikace od Googlu sice používám, ale nějak nadšená z nich nejsem. Jejich vzhled mne nenadchnul a ani dostupné šablony nejsou žádný zázrak.

Janek WagnerVčera v 20:40
+Ludmila Kovaříková S tím jsem se zatím nesetkal. Ale obrázky v Dokumentech moc nepoužívám.

Pavlína HublováVčera v 20:46
+Jitka Rambousková Takže používáš jiný online balík? Nebo žádný?

Jitka RambouskováVčera v 20:51 (upraveno)
Na něco používám věci od Googlu (viz ta dnešní tabulka, kterou sdílím právě rodičům na webu), ale jinak používám MS Office. Bijte mne, tlučte mne, ale padají z něj prostě pěkné dokumenty a třeba hromadná korespondenci online není. Aspoň teda myslím ;)

Bohuslav HoraVčera v 20:52 (upraveno)
Já tě bít +Jitka Rambousková nebudu, protože máš autoritu. :D I já používám na některé věci prostě MS Office. :D

Janek WagnerVčera v 20:55
K čemu potřebujete nějakou speciální hromadnou korespondenci, když můžete sdílet nebo posílat dokumenty skupinám?!

Bohuslav HoraVčera v 20:57
Hromadnou korespondenci jsem naposledy ukazoval na kurzech Z, používali jsem před 10 lety v minulé škole, dneska to umím i jinak.

Jitka RambouskováVčera v 20:59
Protože každý rodič potřebuje dostat své vlastní vyúčtování peněz a nepotřebuje celou třídu. Prortže každé dítě potřebuje  svůj vlastní diplom s vlastními body. Protože každý deváťák potřebuje svůj vlastní pamětní list.

Pavlína HublováVčera v 20:59
Hromadnou korespondenci jsem nikdy moc nechápala. A teď jsem ráda - mám v hlavě volno na využití cloudových aplikací :-D

Bohuslav HoraVčera v 21:00
:D A jsme zase u toho majetečku. :D

Bohuslav HoraVčera v 21:00
:D :D Na tom není nic těžkého. Princip je jednoduchý.

Petr VanickýVčera v 21:16
hromadnou korespondeci řeším jednou ročně u přijímaček. Každý rok se to znovu učím :-)

Jitka RambouskováVčera v 21:18
Nerada bych, aby teď diskuse byla o hromadné korespondenci. Vzala jsem ji jako příklad, že jsou věci, co v online aplikacích nejsou.

Jitka RambouskováVčera v 21:31+1
A ještě jsme nezdůraznili, že bez cloudu se skoro neobejdeme na smartphonech a tabletech. Tam jsou prakticky nezbytností.

A řada aplikací používá nejen přímou spolupráci s nějakým velkým cloudovým úložištěm, ale řada z nich má svá vlastní. Mimochodem, lze to také nazývat cloudem? Jako příklad bych vybrala třeba Instagram. Vyfotím na mobilu, nějak se to uloží a fotku mám na svém účtu dostupnou i v iPadu, i PC.

Vlastně tu nezazněla nějaká definice cloudu.

Pavlína HublováVčera v 21:33
Pokusili jsme se o definici zde: https://plus.google.com/u/0/102343724523573201897/posts/h16dqMfgGhY

Jitka RambouskováVčera v 21:42
A aktualizace? Je podmínkou nutnou?



Jak prosazujete ukládání školních dokumentů do cloudu mezi kolegy/zaměstnanci? 35 komentářů

Pavlína HublováVčera v 20:05
Třeba GDokumenty tvrdošíjně sdílím a sdílím. Neposílám dokumenty jako přílohy, ale sdílím :-)
Jsem sice trochu za bílou vránu, ale jsem vytrvalá.

Jitka RambouskováVčera v 20:07
Sdílím, nikdo zatím neprotestoval, ale ani se nedivil.

Pavlína HublováVčera v 20:09
Také myslím, že se s tím kolegové zdárně perou. Ale je to zatím pouze jednosměrný provoz - ode mne k nim. Jak dlouho může tato fáze trvat?

Bohuslav HoraVčera v 20:09
Musí se tlačit. Bez toho to asi nejde. Nebo jde?

Lenka ŘíhováVčera v 20:12
bojkotuji nabízené flešky a stejně jako Pavlína sdílím

Ludmila KovaříkováVčera v 20:14
Posílala jsem jim předvypracované dumy k nahlédnutí, co kdo a jak udělal. Pokud chtěli vidět dumy k podobnému tématu, museli otevřít nasdílenou složku. Spolupráce ale zatím neprobíhá.

Lenka ŘíhováVčera v 20:22
mám podobnou zkušenost, respektují, připojí se, ale vlastní iniciativa není

Bohuslav HoraVčera v 20:26
Ale jo, když natrefíte na zvídavého kolegu, tak se objeví i iniciativa. :) Ale někdy je to těžký.

Pavlína HublováVčera v 20:30
+Lenka Říhová Souhlasím - nepřijímám flešky, dokonce ani když mi osmáci chtěli předat prezentace.

Pavlína HublováVčera v 20:31
+Ludmila Kovaříková Proto jsem se ptala, jak dlouho taková fáze může trvat. Zdá se, že dlouho...

Bohuslav HoraVčera v 20:32
Ta fáze je asi dlouhá, musí k tomu najít důvěru. Na základce je taky překážkou ta hranice 13 let.

Janek WagnerVčera v 20:34+1
Jednoduše: všechny dokumenty jsou v cloudu a nikde jinde ;-)

Bohuslav HoraVčera v 20:36
Taky jsem vymazal dokumenty, která byla léta na školním úložišti. Kde je ten dokument? Na našich stránkách v komunitě, koukni se tam. :D

Ludmila KovaříkováVčera v 20:36+1
+Pavlína Hublová Netroufla bych si nadhodit určitý čas. Zatím jsem ani já nevykročila k tomu, aby mi takto něco "posílali" - na to nemám odvahu. Ze své pozice toho příliš nenadělám. Pro ně je jednodušší mi poslat e-mail, než si zakládat účet u Googlu.
Učitelé budou používat cloud ke skutečnému sdílení až za několik let. Až se naučí, že sdílet je normální.

Bohuslav HoraVčera v 20:38+2
Jo, jsme zase u toho sdílení mezi učiteli. To je ten největší problém. Moderní učitel nesyslí ale sdílí!!! :D :D :D

Pavlína HublováVčera v 20:47
+Bohuslav Hora Chceš říct, že používání online kancelářských balíků je opět limitováno 13 lety věku?

Bohuslav HoraVčera v 20:49
Na Googlu si vytvoříš účet od 13 let. Potřebuju s nimi začít pracovat dřív, třeba v 5. ročníku, byl to problém v loni. Letos začínám, tak se na to podívám. Je to asi kvůli G+. Jiný důvod nevidím.

Janek WagnerVčera v 20:52
V Google Apps EDU snad na věku nezáleží.

Bohuslav HoraVčera v 20:53
Jenže tam je to jen na 50 účtů. A nás je mnohem víc.

Lenka ŘíhováVčera v 20:57
+Bohuslav Hora
 dá se požádat o víc, ale to už bude placené asi

Janek WagnerVčera v 20:58
V Apps EDU můžete kdykoliv požádat o další účty, teď jsem u nás zvyšoval počet na 600. Je to okamžitě!

Bohuslav HoraVčera v 20:58
Jo, to už je placené a dneska je škoda každé koruny. Navíc bych ty maily odcházejících musel zrušit, ať mají svůj Gmail, to je jejich majeteček. :D

Janek WagnerVčera v 20:59 (upraveno)
V EDUCAnet máme přes tisíc účtů a největší implementace, kterou jsem v Apps dělal, měla účtů 12700 ;-)

Bohuslav HoraVčera v 20:59
A je to bezplatně? Pak je ale problém s tím, když odejdou ze školy. Ruším.

Lenka ŘíhováVčera v 20:59
+Janek Wagner je to placené?

Janek WagnerVčera v 21:00
Samozřejmě bezplatné.

Janek WagnerVčera v 21:01 (upraveno)
Když odejdou ze školy, mohou si skoro vše poměrně snadno migrovat nebo stáhnout. Opět v EDUCAnet běžné...

Bohuslav HoraVčera v 21:00
Dobře, a když ten žák opouští školu? Mažu jeho účet, jeho mail.

Bohuslav HoraVčera v 21:01+1
Aha, poptám se na to, uvidíme, to mě láká. :D Vidím, že jsem sem dneska měl přijít. :)

Lenka ŘíhováVčera v 21:02
tak to je skvělá zpráva +Janek Wagner
..už se mi nestane, že z nedostatku místa smažu omylem co nechci :)

Bohuslav HoraVčera v 21:03
:D :D :D

Janek WagnerVčera v 21:06
https://lh5.googleusercontent.com/-1R0O_MzSJuI/UE454Y4TI6I/AAAAAAAAPUU/ceZOFwvCJDs/s338/educanet-1621.jpg

Pavlína HublováVčera v 21:07
Obrázek jako důkaz :-)

Bohuslav HoraVčera v 21:07
:D :D No jo, co kdybychom byli jako ti sv. Tomášové. :D

Janek WagnerVčera v 21:21
Jinak odkaz je https://www.google.com/a/cpanel/JMÉNO-DOMÉNY/RequestMoreUsers ;-)



Využívají kolegové/zaměstnanci školy/učitelé takto uložené dokumenty pro svoji práci? 12 komentářů

Pavlína HublováVčera v 20:08
Přemýšlím, že jsem odešla ze školy před skoro dvěma lety. Opravdu se to ve školách tak změnilo, že by se už cloudy používaly ne jen jednotlivci, ale celými kolektivy?

Lenka ŘíhováVčera v 20:14
vyžadujeme ukládat na Disk Google tematické plány, takže to je bez problémů, v případě nějakého plánování společných akcí toto také akceptují, ale málokdo začne něco takového využívat sám od sebe

Hana ZahrádkováVčera v 20:23
My jsme tak letos měli školní řády, které jsme mohli opravit dle našich požadavků. A myslím si, že je to přesně ta nenásilná cesta, jak nám ukázat ty vyhody. 

Petr VanickýVčera v 20:25
A to mají všichni vaši učitelé účty na google?

Lenka ŘíhováVčera v 20:29
u nás ano, máme všechno na Google apps pro vzdělávání..stránky, maily, úložiště...

Lenka ŘíhováVčera v 20:30
ze začátku jsme dělali i školeníčka, jak co využívat... 

Pavlína HublováVčera v 20:32
+Lenka Říhová Jaká byla reakce na taková školeníčka? Nebylo to příliš křečovité?

Bohuslav HoraVčera v 20:33
No jo, počítačová okénka, někdo využije a někdo nechá být, je to na nich.

Hana ZahrádkováVčera v 20:40
U nás maji taky všichny google účty a taky jsme měli již několik pc školeníček a jsem za to moc ráda. Je vidět, že když se chce tak to jde:) 

Bohuslav HoraVčera v 20:41
Jde o to, že podobná školení musí být pro celý sbor najednou. Jinak to je neefektivní.

Lenka ŘíhováVčera v 20:47+1
+Pavlína Hublová nebylo...začali jsem s fotkami v Picase pro zájemce, to zajímalo hodně lidí a také to bylo v souvislosti s tím, že dostali školní email, na stejný účet navázaný přístup na interní školní stránky, dokumenty... potřebovali to aby vůbec byli v obraze a nebránili se :)

Pavlína HublováVčera v 20:55
+Lenka Říhová To je dobré - cukr a bič...



Máte možnost ovlivnit, jaké online úložiště budete v rámci výuky/komunikace mezi kolegy využívat? 15 komentářů

Bohuslav HoraVčera v 20:05
:D No, to mám, jako vedení školy. Ale teď mám kolegu, co vystudoval informatiku, tak se můžu konečně s někým i poradit. :)

Pavlína HublováVčera v 20:07
+Bohuslav Hora Jaké jsou drobné "nátlakové" krůčky ze strany vedení? Aby to nebylo drsné, ale přeci jen účinné?

Bohuslav HoraVčera v 20:15
Ukázka, příklady z hodiny, šetření času při opravování - viz Flubaroo a tak. A pak nějaká havárie, kterou jsem třeba popisovat - smazání dokumentu, nemožnost pracovat najednou…

Janek WagnerVčera v 20:19 (upraveno)+1
Ano, mám ;-) Díky podpoře vedení škol.

Lenka ŘíhováVčera v 20:21
i já mám... není nás ve škole mnoho, kteří by to chtěli ovlivňovat :)

Bohuslav HoraVčera v 20:23
Vedení je od toho, aby vedlo a podporovalo své zaměstnance k lepším výkonům. :D

Petr VanickýVčera v 20:24
Začínám šířit osvětu, ale jde to ztuha. Zástupce je ze staré školy, sice schopný, s pc umí co potřebuje. Ale nové věci se moc učit nechce. A ředitel začal ředitelovat v srpnu, takže má jiné starosti.

Bohuslav HoraVčera v 20:26
Tak je třeba jim ukázat, jak si jde zjednodušit práci. :D

Pavlína HublováVčera v 20:33
Opět asi narážíme na hierarchii škol - učitel může tak maximálně doporučovat nebo ovlivňovat žáky. Ovlivňovat učitele musí vedení...

Janek WagnerVčera v 20:33+1
V přípravném týdnu jsem měl školení pro učitelský sbor v další škole, chce to opravdu předvádět, předvádět a předvádět.

Bohuslav HoraVčera v 20:35
Ovlivňovat může i učitel vedení, když ukazuje třeba při hospitaci práci v takovém prostředí. 

Bohuslav HoraVčera v 20:35
Já se rád nechám poučit. :D

Petr VanickýVčera v 20:38
však já předvádím kde můžu :-)

Bohuslav HoraVčera v 20:40
To je správný přístup. +Petr Vanický Však ono se to na někoho časem přilepí. :D

Pavlína HublováVčera v 20:53+1
Na letní škole, když jsem používala Dropbox již druhý den, si účastníci vydupali "povečeřovou" dvouhodinku na seznámení s Dropboxem. Možná, že je třeba nenápadně, ale vytrvale...



Nabízíte využívání dokumentů v cloudu např. rodičům, žákům? 19 komentářů

Bohuslav HoraVčera v 20:10
Psal jsem výš. Ano, používáme, sdílíme s nimi dokumenty ke stažení - přihlášky, zápisové lístky, řády apod. Viz naše webové stránky.

Jitka RambouskováVčera v 20:16
Letos jsem pro svou třídu zvolila web v prostředí Googlu, takže k tomu patří i sdílení. Musím na to postupně děti i rodiče zvyknout.
Dokonce jsem využila i dva účty. Svůj "trpasličí" jsem nechtěla do třídy tahat, tak jsem si udělala i třídní a mám sdílené profily. Něco jde perfektně, něco je problematičtější, ale funguje to.

Janek WagnerVčera v 20:18
Ano.

Bohuslav HoraVčera v 20:20
No problémy se vyskytnou vždycky, ale jsou tu od toho, abychom je řešili. :)

Lenka ŘíhováVčera v 20:20
nabízíme, výborné jsou i různé dotazníky a formuláře

Bohuslav HoraVčera v 20:22
Přesně - anketa pro rodiče na web. stránkách, ukázka testu z předmětu pro rodiče. :D Mohou i odpovídat.

Petr VanickýVčera v 20:22
Začínám to se studenty používat. Zrovna letos jsme využili sdílený dokumenty na zadávání referátů

Jitka RambouskováVčera v 20:27 (upraveno)
Žáci/studenti nemají s podobnou prací vůbec žádné problémy, pro ně je to průzračné jak lesní studánka. A ještě jsou nadšeni :), prtože vidí okamžitě výhody.

Bohuslav HoraVčera v 20:28
No právě, přes ně se dají ovlivňovat i starší, kteří je učí. Oni jim to totiž ukážou, když to chtějí využívat v jiných hodinách. :)

Pavlína HublováVčera v 20:35
Rozumím tomu tak, že sdílíte "otevřené dokuemnty", tj. kdokoli, kdo má odkaz, tak může dokument zobrazit popř. upravovat. Nebo pracujete i v rámci jednotlivých účtů žáků/rodičů? Jinými slovy - mají účty ke sdílení také rodiče/žáci?

Bohuslav HoraVčera v 20:38
Pro rodiče zatím sdílíme pouze pro čtení, tedy mohou si stáhnout formulář. Učitelé už mají k některým dokumentům právo upravovat. Pokud je práce ukončena, právo k úpravě je odňato.

Jitka RambouskováVčera v 20:47
Musím na rodiče opatrně, ještě jsem je ani neviděla :)

Bohuslav HoraVčera v 20:50
:D Abys je hned nevyděsila. :D

Pavlína HublováVčera v 20:51
Ptám se, protože jsem si nikdy netroufala zajít až tak daleko. Takže byly v podstatě jen dvě možnosti - sdílet veřejně nebo vůbec ne. Jiné možnosti jsem raději nezkoušela.

Jitka RambouskováVčera v 20:56
Většinu věci sdílím jenom s odkazem, veřejně málo.

Petr VanickýVčera v 21:15
Taky používám sdílení pro ty, kdo mají odkaz. A ten pak vystavím třeba studentům ve skupině na FB

Pavlína HublováVčera v 21:16
+Petr Vanický +Jitka Rambousková Takže jde jen o to, že se vaše stránka/stránky nezobrazí ve vyhledávání. Jinak v tom není žádný rozdíl. Chápu to správně?

Petr VanickýVčera v 21:17
Nevím to jistě, ale chápu to taky tak

Jitka RambouskováVčera v 21:19
Taky to tak chápu.



Ukládání materiálů v cloudu mimo jiné umožňuje sdílet nejen jednotlivé materiály/dokumenty, ale většinou i celé složky. Máte pro tuto funkci nějaké praktické využití? Nebo přímo osobní zkušenosti, jak se dá tato funkce smysluplně využití? 13 komentářů

Bohuslav HoraVčera v 20:06
Sdílíme např. ve škole celou složku ŠVP a hodláme tak pracovat v rámci metodických sdružení na vylepšování ŠVP. Na příklad.

Jitka RambouskováVčera v 20:10
Potřebovala jsem nasdílet celou řadu materiálů ke školení a zipovaní nebylo nejlepší řešení.

Bohuslav HoraVčera v 20:16
Jak se to rozzipuje, mně to nejde, pojď mi to udělat… :D

Janek WagnerVčera v 20:17
První použití v první škole, kde jsme cloud před 4 lety zaváděli byla složka s dokumenty, kam asistentka kopírovala všechny předpisy z MŠMT.

Pavlína HublováVčera v 20:18
+Bohuslav Hora GDrive rozzipuje automaticky. Alespoň mně to prostě udělal a rovnou mi nabídl ty dané soubory.

Bohuslav HoraVčera v 20:19
No právě. Já vidím hodně výhod, asi nevidím ty nevýhody, prostě jsem nadšen, ulehčuje mi to práci.

Janek WagnerVčera v 20:21
Nevýhoda je jedna: musíte být připojeni. Podpora offline práce se ale již zavádí u Google i MS.

Pavlína HublováVčera v 20:44
GDrive umožňuje komunikaci přes email - zaslání emailu všem, kteří sdílejí danou složku. Použili jste někdy tuto funkci?

Bohuslav HoraVčera v 20:47
Myslíš to, kdy ve spodní části sdílení zadávám mail a sdílím třeba se skupinou mailů? Pak to naše ŠVP mám takhle nasdílené, aby ho měli všichni na očích, když tvoří tématický plán.

Lenka ŘíhováVčera v 20:54
ano

Bohuslav HoraVčera v 20:55
Podobně sdílím třeba celou složku dokumentů pro školní družinu.

Pavlína HublováVčera v 20:55
+Bohuslav Hora Myslím, když už je složka nasdílená, tak jestli ještě posíláte někdo email všem, kteří mají nasdíleno. Třeba upozornění na končící termín apod.

Bohuslav HoraVčera v 20:56
Termíny máme v zápisu z porady, který je taky pro komunitu na stránkách a termíny jsou v kalendáři Bakalářů. Neposílám, že končí termín, ale není to špatný nápad, to je inspirující, vyzkouším. :D



Zkoušeli jste společnou tvorbu v cloudovém úložišti? Na čem jste pracovali a jak to probíhalo? 21 komentářů

Bohuslav HoraVčera v 20:08
Využili jsme právě v minulém týdnu - nevýhoda souboru v excelu, když nemůže pracovat víc lidí najednou. Někdo jeden soubor smazal, nahráli jsme znovu, pak několik lidí uložilo kopii dokumentu. Všichni se shodli na tom, že takhle se pracuje lépe. Navíc je vidět, jak na dokumentu pracuje víc lidí. :)

Pavlína HublováVčera v 20:15+1
Řešili jsme připomínky k monitorovací zprávě. Připomínky byly nahrány v GDocs, všichni, co vypořádávali měli k dokumentu přístup.
Řešili jsme formou komentářů a nebo přímo psaní do textu.
Bylo třeba jen nastavit pravidla, jak bude co označeno - zeleně vyřešené, žlutě řeším, červeně potřebuji pomoct s řešením.

Bohuslav HoraVčera v 20:17+1
No a to je další věc, když to řídící objevila, byla nadšená. Teď ještě ty ostatní, ale ono to půjde, pomalu, ale jistě.

Lenka ŘíhováVčera v 20:18
plánovali jsem takto návštěvu Comenius partnerství škol u nás, bylo to užitečné, začali jsme brainstormingem nápadů a postupně vznikl plán celé akce. Samozřejmě se nezúčastnili všichni, ale opět ti aktivnější a  s vlastními nápady, ale díky za to. Myslím, že většina byla potom ráda, jaký mají přehled, co kdy kde...

Petr VanickýVčera v 20:21
Zatím jen pár pokusů se studenty, nic opravdu praktického, Nikdo z kolegů bohužel nemá účet na googlu. Ale využíváme to občas s kamarády.

Bohuslav HoraVčera v 20:23
Díky tomu, že naše mailové účty jsou na Google Apps, tak to mají všichni zaměstnanci. Nasdílím a vyjede na ně mail a rovnou se jim to uloží do Drive.

Lenka ŘíhováVčera v 20:25+1
Patří sem i kalendáře?...společně zaplňujeme a vytváříme různé kalendáře, s různou přístupností. Je to přehledné, všichni, kterých se to týká, vědí co se děje a bude dít

Bohuslav HoraVčera v 20:27
Kdybychom nepoužívali Bakaláře, pak používáme Kalendář v Googlu.

Hana ZahrádkováVčera v 20:32
Já jsem zkoušela v google docs s +Jana Zárubová statistiku i s žáky. A teď tak dostáváme informace od vedení. 

Bohuslav HoraVčera v 20:33
Osvícené vedení, má můj obdiv.

Pavlína HublováVčera v 20:37 (upraveno)
+Lenka Říhová Kalendáře s různou dostupností? Mohla bys uvést nějaké příklady?

Lenka ŘíhováVčera v 20:43
kalendář veřejných akcí pro všechny přístupný ze školního webu, kalendář pro učitele-interní (sborovna), kalendář kam zapisujeme praxe (vedení), kalendář DVPP (všichni učitelé), návštěvy ve škole...

Hana ZahrádkováVčera v 20:44
Já se musím přiznat, že mi pořád práce s kalendářem nejde! Ze začátku jsem ho měla i na webu pro žáky a šlo to. Pak už to nešlo a nevím proč! A další je to, že bych ráda měla kalendář na iPadu, abych do něj psala, co je potřeba, ale neumím to :(

Bohuslav HoraVčera v 20:44
To máme právě v Bakalářích, odkud to jde do webových aplikací a ŽK žáků, kam mají přístup i rodiče.

Bohuslav HoraVčera v 20:44
Takže bych to zdvojoval a na to nemám čas. :)

Jitka RambouskováVčera v 20:47
+Hana Zahrádková Ale právě na iPadu dobře funguje propojení s googlím kalendářem :)

Bohuslav HoraVčera v 20:48
Mám propojeno. Jsem spokojen, tedy pokud si nezadám zubaře na den dřív, případně později. :D Ještě že můj zubař posílá SMS. :)

Lenka ŘíhováVčera v 20:52+1
+Hana Zahrádková kalendářových aplikací pro iOS, které jdou propojit s google kalendářem je několik, dlouho jsem zkoušela, jaký by mi vyhovoval, když budeš potřebovat, dám ti tip

Hana ZahrádkováVčera v 20:53
No +Jitka Rambousková to mi pak budeš muset podrobněji vysvětlit! Já to neumím!

Bohuslav HoraVčera v 20:53
+Lenka Říhová Tipy sem, využiju taky. :D

Pavel VondraVčera v 21:18
používám dlouhodobě a jsem spokojen. Mnozí znáte:
wikikostany Navíc například GDocs Excel nyní umožňuje otevřít žákům jen některé buňky.



Co považujete na cloudovém řešení za největší klad/zápor? 21 komentářů

Bohuslav HoraVčera v 20:12
Když měním dokument, který už je nasdílen, nevytváří se dvacátá verze, upravuje se ta původní a vidí to všichni najednou a hned to je přístupné. Když se ukládala na školní úložiště, tak někomu činilo větší problémy nechat dokument „umřít“. :)

Pavlína HublováVčera v 20:13
Co riziko nešťastného smazání kolegou?

Jitka RambouskováVčera v 20:13
Ztráta dat, ztráta soukromí a zneužití mých dokumentů. Zadání písemky, to ať si stáhne a přečte, kdo chce, ale jsou dokumenty, které asi do cloudu nepatří.

Pavlína HublováVčera v 20:16
+Jitka Rambousková Zrovna dnes jsem četla článek, který vychvaloval Dropbox, že ukládá v zabezpečeném prostředí (https), ale nevím, jestli je tohle nějaká jistota...

Jitka RambouskováVčera v 20:17
není

Bohuslav HoraVčera v 20:18
No, to riziko asi nějaké existuje, velký brat se dívá a tak. Ale kdo ví, kdo může všechno do mého počítače?!

Petr VanickýVčera v 20:20
Jistá míra nejistoty je tam vždycky, přeci jen jdou soukromá data někam ven. Ale ve vlstním pc je zase může ukrást vir,...

Bohuslav HoraVčera v 20:21
Co jsou dnes soukromá data? Kdejakej bambula zná moje telefonní číslo, mou adresu, jen když koukám, co stát zjišťuje z matriky o žácích. :)

Jitka RambouskováVčera v 20:22 (upraveno)
Jasně, to nebezpečí je tu vždycky nějaké, koneckonců, stačí zapomenout někde flešku :), ale je nutné o něm vědět a trošku přemýšlet.

Pavlína HublováVčera v 20:24
Máte nějaké odkazy, které bychom mohli doporučit, abychom mohli být poučeni?

Bohuslav HoraVčera v 20:27
Jaké odkazy máš na mysli?

Janek WagnerVčera v 20:28
+Jitka Rambousková: "Ztráta dat, ztráta soukromí a zneužití mých dokumentů." Ztráta dat je pravděpodobnější offline. V cloudu je standardní veruzování dokumentů. Ztráta soukromí je nesmysl, vždy máte kontrolu nad přístupovými právy. Zneužití dokumentů je zpravidla od insiderů.

Pavlína HublováVčera v 20:42
+Bohuslav Hora Myslela jsem nějaké informace, které by byly užitečné pro ty, kteří budou začínat s cloudy - něco o bezpečnosti podobných úložišť.
Ale zdá se, že +Janek Wagner bude psát seriál...

Jitka RambouskováVčera v 20:43
Jasně, problém je vždycky člověk. Ale přes všechny proklamace o tom jak jsou data a účty zabezpečené, tak se čas od času objeví přístupová hesla a data ze soukromých účtů různých služeb. Asi je jenom otázkou času, kdy se objeví data z nějakého cloudu.

Nejsem paranoik a data do cloudu ukládám a ukládat budu, moje věci ať si přečte kdo chce, ale myslím, že jsou věci, které tam nepatří.

Bohuslav HoraVčera v 20:43
Tak to nevím, budu se těšit na Jankův seriál. :)

Bohuslav HoraVčera v 20:45
Obezřetnost je asi na místě, zatím ukládáme data, která asi nemají žádnou hodnotu. :D Ať si zkusí někdo půjčit přihlášku na kroužky. :D

Janek WagnerVčera v 20:49
+Jitka Rambousková U cloudu se průnik velmi rychle provalí, ale o tom, kdo se hrabe v datech na školním serveru se obvykle nikdy nedozvíte. 

Pavlína HublováVčera v 20:49
Mně napadl akorát projekt e-bezpečí. http://www.e-bezpeci.cz/
Ale žádnou konkrétní stránku nevím.

Bohuslav HoraVčera v 20:51+1
+Janek Wagner A hlavně, kdo tu složku smazal, a kdo zrušil dokument, který je nutně potřeba. :D Zkušenost z minulého týdne.

Jitka RambouskováVčera v 20:53
+Janek Wagner Na školním serveru se hrabu hlavně já :D.

Bohuslav HoraVčera v 20:54
Se neboj +Jitka Rambousková , že jsi sama. :D



Myslíte, že má cloudové řešení ukládání materiálů v českém školství budoucnost? 11 komentářů

Bohuslav HoraVčera v 20:09
Určitě to je budoucnost, je třeba to vylepšovat a bude to celkem komfortní řešení. Např. takhle sdílíme dokumenty i pro rodiče a žáky. Mně se to zdá prima.

Jitka RambouskováVčera v 20:12
Ona to není budoucnost jenom školství. Zda je to správná budoucnost, tak to ukáže, ale rozhodně má své výhody.

Janek WagnerVčera v 20:17
Ono mu nic jiného nezbude ;-)

Petr VanickýVčera v 20:18
Rozhodně ano, nejen ve školství

Janek WagnerVčera v 20:19
Ano, přechod se týká i firem. Je to levné a spolehlivé.

Pavlína HublováVčera v 20:22
Jak pomoct překonat lidem obavy, že co nemají "u sebe", to se může lehce ztratit/zneužít/zničit?
Já jen narážím na to, že stále máme tak nějak majetnický přístup ke svým materiálům. Kdybych nepracovala na více počítačích současně, také nevím, jestli bych tak lehce přešla na cloud...

Janek WagnerVčera v 20:30
Zneužití je nejčastější od lidí zevnitř firmy či školy. A taky žáci jsou stále schopnější...

Hana ZahrádkováVčera v 20:36
Určitě má!

Pavlína HublováVčera v 20:41
Potíž je, že by měli - v ideálním případě - používat všichni jedno prostředí. Tady to má Dropbox trochu nahnuté...
Nebo znáte nějakou firmu/školu, kde by používali něco jiného než úložiště, která jsou spojena s dalším softwarem (SkyDrive) nebo aplikacemi (GDrive)?

Bohuslav HoraVčera v 20:43
Majetnický přístup je nám asi vlastní jako druhu. Neumím si to jinak vysvětlit. :D

Janek WagnerVčera v 21:10
Začínáme testovat MS Office 365, to je něco víc než jen SkyDrive.



Většina diskutujících používá Google Drive, tak si dáme jednu speciální otázku k tomuto prostředí: Používáte kromě základní nabídky (dokument, prezentace...) také třeba šablony nebo další rozšíření? 15 komentářů

Jitka RambouskováVčera v 20:28+1
O Flubaroo asi nebudeme diskutovat :))

Bohuslav HoraVčera v 20:29
Flubaroo, to je jasná věc, to je nejlepší ukázka toho, jak si ušetřit práci.

Ludmila KovaříkováVčera v 20:30
Ale kromě Flubarro, se přiznám, že nic jiného nepoužívám. (kromě základní nabídky)

Janek WagnerVčera v 20:31
Šablony používáme v rámci Jednoty školských informatiků pro většinu interních i externích dokumentů.

Bohuslav HoraVčera v 20:31+1
Ani tabulky a texty? A co teprve prezentace, naučil jsem to studenty z devítky, byli nadšeni, že nemusejí tahat flashky, páč je zapomínali, a pak nemohli mít referát s prezentací.

Pavlína HublováVčera v 20:38
Také se snažím používat šablony, ale není to zatím žádná sláva. Mohl byste +Janek Wagner uvést nějaký příklad šablony? Nebo i je vytváříte sám?

Bohuslav HoraVčera v 20:39
Šablony taky většinou nevyužívám, většinou máme přednastavené nějaké vlastní vzory.

Janek WagnerVčera v 20:43
+Pavlína Hublová Šablony jsou vlastní, dělal je +David Hawiger 

Pavlína HublováVčera v 20:45
+Janek Wagner A jaký mají význam? Jde o stejné formátování? Nebo vyplnění určených políček?
Dalo by se něco podobného využít ve školách?

Janek WagnerVčera v 21:08
Ano, formátování, políčka... určitě je to použitelné všude jako u jiných kancelářských balíků. Používáme i šablony stránek ve Webech Google.

Pavlína HublováVčera v 21:13
+Janek Wagner Tak to jsem mohli zrovna využít - teď jsme tvořili společný web: http://www.uctesnami.cz/. Tak snad příště :)

Jitka RambouskováVčera v 21:21
+Pavlína Hublová Myslím, že pořád můžeme vytvořit vlastní šablony a použít je :)

Pavlína HublováVčera v 21:28
+Jitka Rambousková Možná na ty souhrnné informační, těžko už na ty jednotlivce. A možná je to tak dobře - alespoň i každý otiskne svou osobnost.

Jitka RambouskováVčera v 21:33
Předpokládám, že šablona je něco, co dá jednotný vzhled webu. :) Pak lze změnit i osobní, ale nemyslím, že je to nutné.
Až nás vzhled  omrzí :)

Janek WagnerVčera v 21:58
Šablona webu nebo i jednotlivých stránek.














Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku nebo do komentářů. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí kliknout na tento odkaz: https://plus.google.com/s/%23vlnobiti3-1. Zobrazí se Vám sociální síť Google Plus s výběrem připravených otázek (jsou označené #vlnobiti3-1). Pokud máte účet Google, přihlašte se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína