13. 6. 2013

37. PEPOUŠovo vlnobití III: Jak zapracovat aktuální dění z reálného života do výuky?

Přijďte mezi "trochu jiné pedagogy" do online diskuze. Připojte se a přispějte k obohacení našich/vašich zkušeností. Nově probíhají vlnobití na síti Google Plus.




Téma: Jak zapracovat aktuální dění z reálného života do výuky?
Následuje textový přepis diskuze...



Sledujete aktuální dění kolem sebe? Která aktuální témata považujete za použitelná ve svém předmětu? 8 komentářů

Ludmila Kovaříková17. 6. 2013

Chystávám úvodní pravopisné cvičení na každou hodinu mluvnice. V devítce občas připravím text z Respektu. Tak máme možnost diskutovat o tom, co jsme se dočetli.?

Pavel Hodál17. 6. 2013

Naposledy jsem s deváťáky řešil povodně v hodině přírodopisu.?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

+Ludmila Kovaříková To je skvělé!
Já jsem někdy použila zjednodušené texty pro práci ve skupinách nebo dvojicích.
Myslím, že jsem používala z čas. Týden - něco o nezdravém stravování. To už je ale dávno.?

Jana Zárubová17. 6. 2013

Občas používám ve fyzice nějaké články z ABC nebo 21.století z oblasti techniky
V matematice různé aktuální grafy a statistiky.?

Hana Zahrádková17. 6. 2013

ano v matematice grafy z novin.?

Jana Zárubová17. 6. 2013

No my používáme spíš internet.?

Hana Zahrádková17. 6. 2013

jednou okolo voleb jsem něco sama vystřihovala a pak jsme o tom diskutovali, ale to už je taky dávno.?

Pavlína Hublová17. 6. 2013 (upraveno)

Také jsem v poslední době používala internet. Už proto, že texty je možné zkopírovat, pak upravit podle potřeby a vytvořit třeba pracovní list...?



Jakou formu jste/byste zvolili, pokud byste chtěli s žáky probrat např. současnou politickou situaci v ČR nebo nedávné povodně? 8 komentářů

Ludmila Kovaříková17. 6. 2013 (upraveno)

Asi bych na to šla čtením textů, které by vysvětlovaly, jak postupovat v takových případech (povodně). Pak nějakým shrnutím před ostatními. Tzn. aktivizačními metodami.?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

+Ludmila Kovaříková Texty bys dodala ty, nebo by je už žáci hledali? Na internetu nebo by měli přinést informace tištěné?

Určitě bych vycházela z cíle - chci, aby žáci projevili svůj názor nebo jen informovali (politika)? U těch povodní je možností hodně, hodně.?

Ludmila Kovaříková17. 6. 2013

Tak já jsem zvyklá přinést vhodné texty sama.?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

+Ludmila Kovaříková Ono je to bezpečnější a jistější, že opravdu nějaký text pak bude :)

Vybrala jsem jako příklad povodně, protože jsem přesvědčená, že se daly využít téměř v každém předmětu. Tím by mohlo být dosaženo zajímavých pohledů na věc.?

Ludmila Kovaříková17. 6. 2013

Taky protože prostě můžu nachystat aktivity před čtením a po čtení. Ale kdyby je přinesli sami, zase se cvičí jiné dovednosti.?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

Přemýšlela jsem, že bych posbírala několik zpráv (téma politika) z různých zdrojů a prvním úkolem by bylo ohodnotit hodnověrnost zdroje.
Pro 3. - 4. ročník by to podle mě užitečné.?

Martin Vonášek17. 6. 2013

+Pavlína Hublová
Zdravím,
takovým způsobem děláme problematiku zobrazování Romského etnika v médiích. Na Ostravsku je to v hodinách Mediální výchovy celkem divočina:) Snažím se propojit kritickou reflexi médií (např. z Deníku referendum), samotné zprávy z médií a pak návštěvou filmu (tento rok to bylo Je to jen vítr) a příští rok bych to chtěl spojit s návštěvou konkrétní krizové lokality, ghetta apod. Zatím jsem si netroufl?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

+Martin Vonášek To je hodně třaskavé téma!?



Vedete žáky k aktivnímu sledování aktuálních témat? Rozlišujete témata domácí a zahraniční? 25 komentářů

Pavlína Hublová17. 6. 2013

Rozlišovala jsem, protože jsem sledovala hodně zahraničních stránek, kde se sbírkám odkazů na dané téma věnovali. Takto jsem se např. nechala inspirovat při týdenním tematickém vyučování k OH s prvňáčky. Bylo spousta námětů a odkazů, takže stačilo jen vše podobně vytvořit v češtině.
A pak už jen nechat děti referovat o úspěších českých sportovců.?

Jana Zárubová17. 6. 2013

Ve fyzice máme tzv. technické novinky.
Žáci referují o nějaké zajímavost z oblasti techniky.?

Jaroslav Mašek17. 6. 2013

K předmětu Aplikační software jsem zřídil FB stránku a Twitter účet stejného názvu (zrcadlené příspěvky) a čas od času věnuji cca 10 minut na začátku nebo konci hodiny tomu, co tam je s tím, že chci, aby žáci nejdřív přišli sami s novinkami - otázka zní vždy stejně: "Co je nového v ICT za poslední týden?" A když je dlouho ticho, bavíme se o těch příspěvcích na FB stránce.?

Jaroslav Mašek17. 6. 2013

Sleduju pochopitelně jak domácí tak zahraniční, jinak to snad ani nejde. Ale bohužel se nemůžu zbavit pocitu že stále nedostatečně.?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

+Jana Zárubová Je to náhodné nebo mají žáci nějaké pořadí, v jakém musí referenci zpracovat??

Pavlína Hublová17. 6. 2013

+Jaroslav Mašek Tu FB a Twitter "vkládáš" ty nebo k tomu mají žáci taky přístup (myslím tím pro vkládání)??

Jaroslav Mašek17. 6. 2013

Některé info zrcadlím občas také v Edmodo, kde máme uzavřenou skupinu pro řešení hlavně záležitostí související s organizací výuky atp. Když je něco zásadního nebo naopak něco, co jde do jiných oborů a souvisí s ICT tak se tímto snažím oslovit i ty, co k ICT až tolik netíhnou.?

Jana Zárubová17. 6. 2013

Je to více méně náhodné - za "odměnu" někdy i ze zájmu :)?

Ludmila Kovaříková17. 6. 2013

+Jaroslav Mašek Zajímavé. Určitě by něco podobného šlo i v literatuře.?

Jaroslav Mašek17. 6. 2013

Podobně jsem vytvořil FB stránku pro podporu výuky AJ s názvem "ICT and English", kde je to často hlavně o TEDu, ale snažím se přinášet i jiná témata, hlavním pomocníkem je mi tetička BBC.?

Jana Zárubová17. 6. 2013

+Jaroslav Mašek  dobrý nápad na příští rok...?

Jaroslav Mašek17. 6. 2013

Žáci mají povolen přístup k publikování na obě FB stránky, které jsem zmínil, ale bohužel toho nikdy nevyužili (i při opakovaném připomenutí, že zde mohou také oni publikovat). ?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

+Jaroslav Mašek FB, Twitter, Edmodo - co bys doporučil jako nejlepší? Proč takto "migruješ"??

Jaroslav Mašek17. 6. 2013

Cílem vlastně bylo ne to, abych zde publikoval já sám (já jen ukázal cestu), ale aby začali publikovat oni sami. Ale nějak jsem je zatím nedokázal změnit z pasivního příjímání info na proaktivní přístup. :(?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

+Jaroslav Mašek Co nějaké odznáčky? Třeba by na nějaké podobné blbinky přistoupili - jako odměnu za snahu...?

Ludmila Kovaříková17. 6. 2013

+Jaroslav Mašek Řeším totéž.?

Jaroslav Mašek17. 6. 2013 (upraveno)

+Pavlína Hublová Není to migrace, ale snaha nediskriminovat ty, kteří FB nechtějí. U mirroringu (auto přeposílání z TW na FB) zatím zůstanu. Edmodo doporučuji jako LMS pro daný předmět. Osobně jej nemám veřejný, ale uzavřený pouze pro studenty, jejich rodiče a mě.?

Jaroslav Mašek17. 6. 2013

TW widget pak mám na stránce k předmětu, kde mohou studenti sledovat také, pokud nemají TW účet. Vše zde pro ukázku: http://ga.jaroslavmasek.cz?

Jaroslav Mašek17. 6. 2013

O ty weby k předmětům nejde (je to veřejná prezentace, co tam děláme), ale v pravém menu jsou ty odkazy na FB a TW vč. widgetů.?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

+Jaroslav Mašek Možná, že společný tag by pomohl žákům, kteří by chtěli sdílet také. A pak ta motivace...
No od stolu se mi to radí, co?!?

Jaroslav Mašek17. 6. 2013

+Pavlína Hublová Dostat je od pouhého pasivního přijímání, kdy čekají, že jim všechno spadne do klína na to, že sami takovou stránku zřídí a povedou. Zatím dlouhá cesta pro mě je na ni dostat. ?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

+Jaroslav Mašek Jak to dělají ostatní? Opět si myslím, že kdyby se našel nějaký fungující model, bylo by možné to "okoukat". Jen mám obavu, že v ČR to asi nebude. :(?

Jaroslav Mašek17. 6. 2013

+Pavlína Hublová Ostatní? To je dobrá otázka. Tím se mělo asi začít. Já šel do FB, protože jsem tam měl studenty (věděl, že jinou síť nepoužívají). Jinak naprosto souhlasím.?

Jaroslav Mašek17. 6. 2013

+Pavlína Hublová  A Edmodo byla volba po zkušenostech, kolik času by stálo postavit Moodle na čisté louce (ve škole není).?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

+Jaroslav Mašek Pokud bychom si dokázali zformulovat CO vlastně hledáme (Využití soc. sítí ve výuce je moc obecné podle mě), třeba by se nám podařilo nějakou pátrací akci zorganizovat...?



Také jste v době základní/střední docházky absolvovali stručné týdenní aktuality, kdy měli předem určení žáci referovat o aktuálním dění? Jak na tuto aktivitu pohlížíte nyní? Měla by se podobná aktivita vrátit? 6 komentářů

Pavlína Hublová17. 6. 2013

Pamatuju, že to vyšlo tak 3x ročně, kdy jsem musela vystřihovat celý týden krátké zprávy z novin (rozhodně to tedy nebyly ty nejžhavější zprávy) a pak jsem četla nadpisy a jeden nebo dva výstřižky pak celé. Prostě něco jako "Černá kronika" :)?

Jana Zárubová17. 6. 2013

Pamatuji si, že jsem také něco podobného absolvovala...?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

Kluci to vždycky lepili až ten den ráno, takže to mnohdy bylo ještě mokré od lepidla :)
Ale něco do sebe to mělo - museli jsme otevřít noviny, které jsme samozřejmě dřív vůbec nebrali do ruky.
Jen v dnešní době by to asi mělo vypadat jinak - nějaká wiki či společný blog s odkazy a jedním podrobnějším komentářem??

Hana Zahrádková17. 6. 2013

dělali jsme to v občance, namátkou vyvolala paní učitelka dva a ty museli přečíst nějakou zprávu z novin.?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

Viděli byste v podobné aktivitě smysl i dnes??

Hana Zahrádková17. 6. 2013

možná ano, neučím občanku, tak to těžko posoudím.?



Za aktualitu lze také považovat informaci, že údaje v učebnici jsou již zastaralé. Řešili jste někdy podobnou situaci? Vzešla aktivita od žáků nebo od vás? 7 komentářů

Jana Zárubová17. 6. 2013

Zastaralé informace v učebnici řešíme často v matematice, protože např u slovních úloh již dávno neodpovídají ceny, úrokové míry apod.
Takže se snažíme najít, jak je to nyní.?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

V prvouce/přírodovědě jsou ještě "všechny" planety sluneční soustavy. Takže pro 3. třídu pouze informace, pro 5. třídu pak hledání aktualizací na internetu ("myslím, že už to je jinak")?

Hana Zahrádková17. 6. 2013

ano, v matematice ceny, v chemii jsem letos zjistila, že jsou jiné výstražné symboly a R,S-věty se přejmenovaly...?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

Jak jste postupovaly? Upozornily jste na problém, informovali jste o správných údajích...??

Hana Zahrádková17. 6. 2013

no ukázali jsme si, že na věcech v domácnosti jsou nálepky stejné, jako jsem jim rozdala. A pak se jen zmínila, že je to aktualizováno. Spíš mi šlo o to, aby věděli, že vůbec nějaké výstrahy jsou a k čemu to na těch obalech je. A v podstatě je jedno jak ten obrázek konkrétně vypadá, spíš jde o to, aby se na něj koukli a návod si přečetli!?

Jana Zárubová17. 6. 2013

Většinou se toho všimnou sami a tak hledáme, jak je to teď.?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

V matematice jsou někdy i čísla třeba ve slovních úlohách hodně mimo realitu. To jsem ale nikdy moc neřešila. Ono na tom 1. stupni je spíš potřeba nějak tvořivě počítat než dumat nad realitou. ?



Můžete doporučit nějaké zdroje, které pro váš předmět znamenají informace o aktuálním dění v oboru? 3 komentáře

Pavlína Hublová17. 6. 2013

První stupeň to má trochu jinak. Nám stačí nějaké téma vybrat a pak už jen vymyslet, jak jej s žáky zpracovat.
V 5. třídě jsme dělali tiskovou konferenci o útoku na dvě věže. Byla jsem k tomu vlastně žáky donucena - chtěli o tom mluvit.?

Ludmila Kovaříková17. 6. 2013

Zdá se mi, že pro češtinu toho moc není? Nebo se pletu?
Pro inspiraci sleduji Knihožrouta a Čtesyrád a iLiteraturu. Nebo prostě různé skupiny čtenářů, třeba na G+.
Jeden můj žák čte čsp. Pevnost, který se zaměřuje na fantasy literaturu.?

Pavlína Hublová17. 6. 2013

Ono vůbec u těchto "hlavních předmětů" je to trochu problém.
Zase ale můžete do těchto předmětů implementovat tabulky, grafy, práce s texty - a jako zdroje můžou fungovat jakékoli zprávy/texty k aktuálnímu dění, jako jsou třeba volby nebo právě povodně.?




Jestli chcete navrhnout vhodné otázky, napište je přímo do komentářů pod příspěvek. Zobrazí se současně i na G+, kde je pak v den vlnobití zapracuji do diskuze.

Pokud chcete cokoli říct/napsat k vlnobití, napište na nástěnku. Také na nástěnce uvítáme Vaše návrhy na témata k hlasování...

Jak se v den konání k vlnobití napojit? Velmi snadno: stačí v sociální síti Google Plus do vyhledávacího pole napsat vlnobiti3-36 a zobrazí se vám všechny otázky k tématu. Pokud máte účet Google, přihlaste se a můžete ihned psát komentáře.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína