29. 8. 2013

Začíná 4. sezóna PEPOUŠova vlnobití

Nezdá se mi to tak dávno, co jsme se sešli v září 2010, přesně 29. 9. v 19 hodin, v prostředí Google Waves a odstartovali úplně první PEPOUŠovo vlnobití. Nyní už máme někteří z nás každé pondělí kolem 20:00 tik, zda náhodou nemáme sedět u notebooku/počítače/tabletu a sledovat dění na stránce PEPOUŠova nápadníku, jaké otázky jsou na pořadu PEPOUŠova vlnobití. Již tři roky!

Shrnutí druhého roku najdete v příspěvku Končí druhá sezóna PEPOUŠova vlnobití a já ihned navážu krásným grafíkem (kliknutím jej zvětšíte), který poměrně pěkně ukazuje, jak se vyvíjí naše potřeby, o čem je třeba hovořit a co nás aktuálně ve školním roce 2012/13 pálilo:


Jak je vidět, tak z absolutní královny (didaktiky) se stalo zcela průměrné téma a naopak nás velmi trápily problémy žáků s češtinou ať už psanou, čtenou nebo mluvenou. Slušnými stálicemi jsou otázky jak hodnotit žáky a příprava učitele. Nová dvě témata zazněla okrajově i v předchozích sezónách (internet a sociální sítě a management školy/třídy), ale tentokrát si už zasloužila svá vlastní tematická vlnobití.

Co mi připadlo pro tuto sezónu typické?


  • Často mi docházela témata a musela jsem hledat, kde se dalo. Často jsem se vracela do minulých sezón, a tak vznikly 2. díly stejných témat. Občas jsem při hledání témat pocítila realitu, že už nepracuji ve škole, a tak trochu postrádám blízký kontakt s realitou.
  • I když se podařilo přizvat do diskuze nové účastníky, čas od času jsem měla pocit, že jsme si už  právě v tomto složení všechno mnohokrát řekli a že "hovor" trochu vázne. Snad to chce nějaké osvěžení, čas od času zkusit nějaký netradiční formát apod., aby nedocházelo k "únavě materiálu"?
  • Protože už ve škole nepracuji, výstupy mnohých témat pro mne měla jen spíš orientační či informační hodnotu - nemohla jsem dobré nápady uplatnit ihned v praxi. Proto pro mne bylo někdy obtížné těšit se na pondělí večer jak dřív. Útěchou mi byla zpětná vazba a spokojenost, kterou jsem tušila při loučení nebo v komentářích, které nadšeně reagovaly na nějaký nový nápad či námět do výuky.

Jaké změny nastanou ve čtvrté sezóně?


Na začátku prázdnin jsem vytvořila malý dotazník, abych zjistila, zda nápady, které zazněly na posledním vlnobití půjde nějak přetavit do praxe. Zdá se, že diskuze nás všechny unavila natolik, že dotazník už nebyl potřeba. I tak z něj mohu vyčíst přibližně tyto informace:

Den a hodina

Není den, který by vyhovoval všem. Ale všichni respondenti se shodli na tom, že pátek, sobota i neděle je pitomost. Stále je největším favoritem pondělí, a to od 20:00.

Délka setkání

Tři roky jsme dodržovali 60 minut, nyní je vhodné udělat změnu. Podle výsledku dotazníku se respondenti přiklánějí k délce 45 minut. V případě Hangoutu by jim nevadila délka "jen" 30 minut (o Hangoutu viz dále).
V každém případě je toto 1. změna - od září 2013 bude tedy délka vlnobití 45 minut.

Tematická vlnobití

S frekvencí tematických vlnobití ani tak problém nemáme, zato zaujala varianta společného sledování videa.
TED videa by se hodila, přednášky o intuitivní ped. by mohly být zajímavé, navrhuji třeba přednášky G. Reynoldse, rozebrat nějaká Khanova videa po stránce metodické aj.
Už jsme se moc neshodli na tom, jak videa vybírat. Takže jsem si to rozmyslela následovně:
  • jednou za  čas požádám někoho z komunity, jestli by si nějaké video nevytipoval;
  • napíše stručnou anotaci, abyste věděli o co půjde a mohli si rozmyslet, zda se právě tohoto vlnobití zúčastníte;
  • v Hangoutu si společně budeme pouštět video a průběžně či na konci si o něm povídat.
Takže se připravte na 2. změnu - jednou za čas bude vlnobití probíhat v Hangoutu a budeme si povídat o nějaké přednášce, záznamu hodiny nebo něčem hodně podobném.

Velmi dobře uspěl v hlasování také jiný typ Hangoutu - výuka s nějakou aplikací nebo programem. Tady si prosadím svou a tuto variantu zařazovat nebudeme. Moje důvody:
  • Vím, že podobné aktivity probíhají v rámci komunit GEG ČR. Především naše GEG Učte s námi této formy hodně využívá a nechtěla bych, abychom se pak museli rozhodovat, zda zrovna "hangoutujeme" pro GEG nebo pro vlnobití.
  • Vlnobití bylo vždy postavené na tom, že všichni mají stejné postavení, že sdílíme a nikdo není "lektor" (až na některé speciály, ale ty jsou jen výjimečně a s netradičními hosty). A právě varianta, že jeden učí ostatní je ten případ, kdy je v popředí jeden, který učí/přednáší.
Doufám, že mé důvody přijmete a nepřestanete kvůli tomuto mému rozhodnutí vlnobití fandit a držet ho nad vodou (už jsem vám řekla, že bez vás bych se tady mohla tak akorát koukat do monitoru a tupě klapat na libovolné klávesy?).

Nějaká předsevzetí na závěr?


Dovolím si opět citovat z dotazníku:
Hlavně se častěji zúčastňovat. :D
... a protože vím, že začátek školního roku je vždycky perný, tak první hlasování očekávejte v průběhu 2. zářijového týdne. Start 1. PEPOUŠova vlnobití IV bude v pondělí 16. 9. v čase 20:00 - 20:45.
Těším se na vás :)

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína