7. 2. 2016

Hlasovací systémy (Socrative, Kahoot) a online webinář skupiny GEG učte s námi (aktualizováno)


Používáte ve výuce “hlasovátka” ve spojení s interaktivní tabulí? Nabízím vám variantu, ke které není třeba ani interaktivní tabule (dokonce není nutný ani dataprojektor) ani kufřík s hlasovacími zařízeními.

Aktualizace:

[28.10.2014] 28. 11. 2014 proběhl online webinář, který připravila skupina GEG Učte s námi spolu s lektorem Lukášem Bajerem. Informace a potřebné odkazy pro zhlédnutí záznamu najdete níže v příspěvku nebo na webu Učte s námi.
Alternativní aplikace - Kahoot. Více v závěru článku a v odkazech.

[23.2.2015] O aplikaci Kahoot podrobněji informoval Učitelský spomocník na Metodickém portálu RVP.CZ. Přinášíme dvě citace a odkaz na celý článek.

[13.12.2015] Aplikaci Socrative použil kolega L. Klubal při testování v matematice. Podívejte se na výběr zajímavých postřechů a odkaz s podrobným návodem.

Socrative

Pro použití hlasovacího systému Socrative stačí mobil, tablet nebo notebook v rukou žáka, instalovaná aplikace a připojení na internet (= školní wifi).

Výhody aplikace

  • pro všechny platformy (Android, iOS, online na počítači)
  • plně nahradí “hlasovátka”
  • rychlé ovládání - lze vytvořit hlasování prakticky kdykoli v průběhu hodiny (vhodné třeba pro exitky)

Nevýhody

  • nutná wifi nebo jiné připojení na internet pro mobilní zařízení

Možnosti

  1. Učitel vytvoří v rámci přípravy na hodinu test. Ten je ovládán buď žákem (podle jeho tempa odpovídání) nebo řízený učitelem. Otázky, které lze pokládat, jsou typu pravda/lež nebo výběr z možností A - F.
  2. Učitel jedním kliknutím vytvořií univerzální hlasování v průběhu hodiny a otázky klade ústně (opět možnosti: A - F nebo pravda/lež).
Výsledky vlastní aktivity (nebo aktivity třídy - role učitel - info kdo odpovídal a jestli je to správně nebo ne) lze zaslat na email.

Záznam webináře GEG Učte s námi



Socrative a desetiminutovka v matematice (učitelův hack č. 1) | Moderní výuka

"Jak využít Socrative v matematice? Třeba si vytvořit rychlou písemku a využít toho, že ihned po ukončení testu máte k dispozici opravené výsledky a můžete je s žáky rozebrat. Během testu máte k dispozici přehlednou tabulku s výsledky žáků a můžete jim poradit, přibrzdit zbrklého žáka, vysledovat obtížný příklad, zkrátka přizpůsobit písemku okamžitě podle situace." [5]

Další citace z článku, která mě zaujala:

A proč jsem to vlastně dělal? Jaké jsou výhody proti normální písemce? Já vidím zejména tyto:
  • mám neustále přehled o tom, jak kdo řeší, kolik má chyb, takže můžu pomoct slabším a zbrzdit zbrklé žáky;
  • u tří obtížnějších příkladů jsem mohl napovědět a nechat je znovu zapřemýšlet, aby si příklad přepočítali znovu (to je vidět v tabulce v prvních třech sloupcích);
  • zejména u slabých žáků jsem cíleně sledoval jejich postup a občas zasáhl do řešení. Hodně jim to pomohlo.
  • ihned po ukončení testu jsem promítnul jejich úspěšnost a řekl výsledky. Každý věděl, kde má rezervy a co si má doma zopakovat. Já do příští hodiny vím, na koho se zaměřit.
  • kompletní výsledky mám uložené automaticky na Google disku. Podobný test dám ještě v paralelní třídě a můžeme srovnat výsledky. [5]

Nové! Socrative – a jde to i bez techniky

"A co když selže technika? Nemáte dost tabletů pro žáky, zlobí připojení k Internetu, prostě jakýkoliv problém, kdy nemůžete připravenou písemku použít? I pro tento případ má Socrative řešení." [6]

Kahoot

"Kahoot is a new quiz and survey creation tool that will work on any device. It allows teachers to set up and run multiple choice quizzes which their students can then answer via any device that has a web browser. In many ways it’s a lot like one of my favourite tools, Socrative." [3]
Registrace je zdarma, kvíz vytvoříte snadno a rychle. Studentům pak předáte jen PIN kvízu, který zadají na svém zařízení přes webový prohlížeč.

Kahoot! – multiplatformní online odpovídač

"Po skončení kvízu mohou žáci (v rámci systému) ohodnotit daný kvíz a poskytnout zpětnou vazbu, jak se jim aplikace Kahoot! líbí, zda se něco naučili a jak se během kvízu cítili. Kromě této systémové zpětné vazby, která se nabízí po skončení každého testu, jsem poprosil žáky o zodpovězení 3 dalších otázek ke zjištění doplňujících informací. K vlastní tvorbě žáků jsme se z časových důvodů zatím nedostali."
"Při řešení kvízu studenti používají své přístroje pouze jako hlasovací zařízení. Všechny důležité informace, otázky a odpovědi jsou zobrazeny hlavním počítačem na plátně. Tento přístup vytváří jedinečný zážitek, kdy žáci nejsou fixováni pouze na svá zařízení, ale musí sledovat, co se děje kolem nich, čímž se vytváří zdravá skupinová dynamika. Tato dynamika je posílena také tím, že po každé otázce jsou na plátně zobrazeny počty správný odpovědí, body a průběžné pořadí."[4]

Doplnit můžete také komentářem na Google Plus

... jako to udělala Lidka K. Pro zobrazení stačí klepnout na ikonu komentářů.

Zdroje a odkazy:

[1] "Socrative - class quizzes and polling via any device." 2012. 1 Sep. 2013 <http://www.whiteboardblog.co.uk/2012/04/socrative-class-quizzes-and-polling-via-any-device/>

[2] "Student Response on the iPad | Teaching With iPads." 2012. 1 Sep. 2013 <http://teachingwithipads.com/2012/04/student-response-on-the-ipad/>

[3] Nicholson, Danny. "Create online quizzes for any device with Kahoot!." Whiteboardblog.co.uk, 2013. Web. 28 Oct 2013. <http://www.whiteboardblog.co.uk/2013/10/create-online-quizzes-device-kahoot/>.

[4] Zlatohlávek, Petr. "Kahoot! – multiplatformní online odpovídač." Metodický portál: Články. 23. 02. 2015, Web. 23 Feb 2015. <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/19573/KAHOOT---MULTIPLATFORMNI-ONLINE-ODPOVIDAC.html>. ISSN 1802-4785.

[5] Klubal, L. Moderní výuka. (2015). Socrative a desetiminutovka v matematice (učitelův hack č. 1). 13 December 2015, <http://www.ipadvetride.cz/socrative-desetiminutovka-matematice/>.

[6] Klubal, L. Moderní výuka. (2015). "Socrative – A Jde To I Bez Techniky. February 7 2016. <http://www.ipadvetride.cz/socrative-jde-bez-techniky/>.

Ilustrační foto:

woodleywonderworks. flickr.com : Studying in math class [online]. 2012-10-13 [cit. 2015-12-16]. Dostupný pod licencí CC-BY na WWW: <https://www.flickr.com/photos/wwworks/8081867203/>.

0 komentářů:

Okomentovat

Upozornění: Váš komentář prochází schvalováním, mějte trpělivost, pokud se nezobrazí obratem. Děkuji Pavlína